Povinnost zimních pneumatik
Zimní pneumatiky zajišťují, že jízdní vlastnosti automobilu jsou optimální nejen na sněhu a ledu, ale za všech podmínek při nízkých teplotách. Při různých teplotách reagují pneumatiky rozdílně, proto jsou zapotřebí speciální směsi a dezény, a to nejen z důvodu bezpečnosti, jelikož dobrá přilnavost je obecně základem pro snadné řízení a spolehlivé brzdění.
Za nízkých teplot jiné pneumatiky nemají stejnou výkonnost jako ve své přirozené teplotní škále. Do těchto teplot jsou vytvořeny právě pneumatiky zimní. Je také potřeba agresivnějšího typu dezénu, nejen pro lepší přilnavost na sněhu, ale také na ledu a pro účinnější odvádění povrchové vody.
Samozřejmě nesmíme zapomenout na vyhlášku č. 290/2011 Sb., která novelizovala vyhlášku 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích.
V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
4 stejné zimní pneumatiky na voze:
Při montáži pouze 2 ks zimních pneumatik, například na poháněnou přední nápravu, zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě necháte letní pneumatiky, které v zimním období ztrácejí takřka veškeré svoje jízdní vlastnosti, můžete velmi lehce dostat vozidlo do smyku. Pokud necháte zimní pneu pouze na zadní nápravě a na přední necháte pneumatiky letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně! A právě z tohoto důvodu nám § 40c zák. č.361/2000 Sb. jasně přikazuje použití zimních pneumatik na všech 4 kolech.
4mm - minimální hloubka dezénu:
Pokud klesne hloubka dezénu pod 4mm, pneumatika již nemá díky úbytku vzorku dostatečné schopnosti záběru. Například pokud klesne hloubka dezénu pod doporučené minimum, pravděpodobně se setkáte s problémy nejen při jízdě ale už při samotném rozjezdu, kdy pneumatiky začnou prokluzovat!