Jak správně skladovat zimní pneumatiky

Ohledně skladování zimních pneumatik panuje řada mýtů a nepřesností. Bohužel řada motoristů tomuto tématu nepřikládá dostatečnou pozornost a v lepším případě je nechají uskladnit v příslušném pneuservisu bez toho, aby si vůbec ověřili v jakých podmínkách budou skladovány.

Jak správně skladovat zimní pneumatiky

Aby nedošlo ke zbytečnému zkracování jejich životnosti, je třeba dodržovat určité zásady jejich správného skladování, o kterých si zde něco málo povíme.

Nebudeme řešit dilema, co je lepší, zda mít dvě kompletní sady pneumatik nebo

jen jednu sadu ráfků, na nichž na začátku každé sezóny měníme pneumatiky.

Tento „problém“ je totiž logický dán. Přezouvání pneu není zrovna levná záležitost a navíc každé zutí a obutí pneumatiky namáhá její patky, což může omezit její životnost .

Konečné rozhodnutí je vždy a jen na majiteli, který k němu má určitě i své důvody.

 

Vraťme se zpět ke správnému uskladnění pneumatik. Zde je nutné samotné uskladnění rozdělit do dvou skupin, a to uskladnění pneu včetně disků (tzv. Komplety) nebo jen „zutých“ pneumatik.

Samostatné“ pneumatiky je třeba skladovat ve stoje vedle sebe, nejlépe je umístit do stojanu. Kompletní kola naopak skládáme na sebe do sloupce. V obou případech je pak vhodné jednou za měsíc kola pootočit či přeskládat, aby nedošlo k deformaci pláště nebo se na pneumatikách nevytvořily plošky.

 

USKLADNENI.png

 

 

Na skoro povinnost pneumatiku řádně před uskladněním očistit včetně odstranění všech kamínků z dezénu je vcelku zbytečné upozorňovat, neboť toto by mělo být základním pravidlem číslo jedna. Nejenže se vám s čistými pneumatikami bude lépe manipulovat, ale také prodloužíte jejich životnost. Posezónní ukládání kol je taktéž vhodnou příležitostí pro zběžné prohlédnutí stavu běhounů. Je třeba přitom hledět nejen na zákonem stanovenou hloubku desénu,ale také na jeho případné asymetrické opotřebení, jež může naznačovat špatně nastavenou geometrii kol nebo závadu na pružinách či tlumičích.

 

Poté,co budou vaše pneumatiky řádně očištěny a vysušeny, je vhodné je uložit do igelitového pytle kdy platí, že čím více sucha a méně vzduchu, tím lépe. Někteří nadšenci pneumatiky skladují ve vakuových pytlích, ze kterých odsají veškerý vzduch. Tímto zpomalíte přirozený proces stárnutí materiálů z nichž je pneumatika vyrobena, zamezíte možnosti vzniku plísní a celkovému usazování nečistot na pneumatice.

Pneumatiky je vhodné skladovat na tmavém a teplotně stálém chladnějším místě, ideálně mezi 10 – 15 °C. Materiál, ze kterých je pneumatika vyrobena, škodí UV záření, z tohoto důvodu není vhodné pneumatiky skladovat volně na otevřeném prostranství, na půdě (zde bývají během léta zpravidla dost vysoké teploty) a v domácí dílně (kde je zpravidla zvýšená prašnost a vyšší teploty).

 

Kde tedy pneumatiky ideálně skladovat? Nejlépe jak již bylo zmíněno v pneuservisech a zařízeních disponujících vhodnými skladovacími prostory.