Jak správně vybrat letní pneumatiky na auto.

Pneumatiky jsou to jediné, co nás drží na silnici a jejich kvalita a stav mnohdy rozhodují o tom, zda zdárně dojede do cíle své cesty. Tímto článkem se pokusíme shrnout na jednom místě rady a doporučení k výběru letních pneumatik pro co možná nejširší veřejnost.

Jak správně vybrat letní pneumatiky na auto.

Rozměr pneumatik je základem při rozhodování

Doporučujeme se řídit vždy tím, co předepisuje výrobce vašeho auta. Schválené rozměry pneumatik a kol jsou uvedeny ve velkém technickém průkazu každého vozidla.

Je nutné vědět, že auto splňuje homologaci pro silniční provoz jen se schváleným typem kol a pneumatik. Často se stává, že jste například na naprosto stejném typu auta už viděli větší, pěknější, širší kola a vy je nemáte zapsány ve velkém technickém průkazu, takže logicky na STK neuspějete! Samozřejmě jsou většinou možnosti jak tyto kola ať už se jedná o pneumatiky nebo ráfky „zlegalizovat“ na vaše autíčko, ale rozhodující je vždy údaj, zda jsou výrobcem schváleny - homologovány na daný typ auta.

Toto je bezpodmínečně nutné si u prodejců vždy ověřit, jelikož pouze na základě typového listu k danému výrobku vám zápis variabilních ráfků a pneumatik nad rámec hodnot a rozměrů udávaných výrobcem vozidla provede místně příslušný úřad.

 

 

Nízkoprofilové „sportovní“ pneumatiky nebo klasika

To už je ale výhradně záležitost osobních preferencí! Kdo chce především komfort, nízkou spotřebu a nízkou hlučnost, měl by volit co nejužší pneumatiky s co nejvyšším profilovým číslem. Pneumatika se totiž přirozeně deformuje a působí jako nárazník. Čím je deformační zóna větší (u pneumatik s vyšším profilem), tím méně rázů se přenáší dále do podvozku a karoserie. Pneumatika s vyšším profilovým číslem lépe filtruje nerovnosti a auto pocitově tolik „nedrncá“.

Na druhou stranu ale nízkoprofilová pneumatika je stabilnější, netrpí na tak výrazné deformace a obvykle platí, že s ní má auto lepší jízdní vlastnosti a rychlejší reakce na pokyny volantem. Hodí se tedy pro řidiče, kteří vyznávají dynamickou jízdu. Všeho ale s mírou. Extrémně nízký profil pneumatiky na horší silnici způsobí, že bude pneumatika „odskakovat“.Tyto pneumatiky jsou logicky i náchylnější k případnému průrazu.

 

Prémiové nebo levnější pneumatiky

Souvisí to hlavně s tím, co od daných pneumatik očekáváte a na jakém autě, kde a jak často „budou užívány“. Jedná se tedy hlavně o nejčastěji zmiňovaný kilometrový výkon a tam bezkonkurenčně vedou pneumatiky prémiových výrobců, ale ne vždy platí, že nejdražší pneumatiky jsou ty nejlepší. Konečné rozhodnutí je nakonec vždy na kupujícím samotném, ale určitě je dobré pročíst si nezávislé testy pneumatik a vyslechnout rady fundovaných prodejců, neboť pro někoho je třeba důležitá hlučnost, pro jiného spotřeba nebo opotřebení, někdo chce mít pneumatiky, které nejlépe brzdí, lapidárně shrnuto kvalitu za rozumnou cenu.

 

 

 

Už dávno neplatí, že by kvalitní značkové pneumatiky byly výrazně dražší než pochybný produkt „neznámého výrobce“ bez jakýchkoli referencí. Na běžná auta bývá rozdíl mezi špatnou a slušnou kvalitní pneumatikou dnes již minimální. A to už si musí každý rozmyslet, jestli raději ušetři pár stovek nebo chce mít jistotu,že jeho auto vždy zdárně dojede do cíle a bude se dobře ovládat i v krizových situacích.