Celoroční pneumatiky - kdy a jak vám mohou ušetřit

Období přezouvání letních pneumatik za zimní je po roce opět tady. Možná už vás kolikrát napadlo, jestli se nevyplatí obout svůj vůz do celoročních pneumatik. Zvlášť, když zimy u nás už nejsou, co bývaly. Celoroční pneumatiky se opravdu mohou vyplatit, má to ale několik ALE.

Celoroční pneumatiky - kdy a jak vám mohou ušetřit

Raději celoročky, než v létě jezdit na zimních

Mnozí řidič, ve snaze ušetřit za koupi letní sady obutí, jezdí celý rok na zimních pneumatikách. To však není nejšťastnější řešení. Zimní pneumatiky se na rozpáleném asfaltu rychle opotřebovávají, jsou hlučné a výrazně zvyšují spotřebu paliva. Proto, chcete-li jezdit celou sezónu na jedněch pneumatikách, zvolte raději ty celoroční.

Jejich výhoda oproti letním pneumatikám v zimě je zvýšená trakce za nízkých teplot (nezaskočí vás sníh v dubnu apod.) a ve srovnání se zimními v létě lépe odvádí vodu a snižují hluk. Také jim nevadí nadměrné přehřívání a neopotřebovávají se tolik.

Obecně je však nelze srovnávat s pneumatikami, které jsou přímo určené na léto/zimu. Už jen z fyzikálního hlediska není možné, aby jedna směs fungovala stejně dobře v teplotách kolem 35 °C jako při - 15 °C. Zimní a letní pneumatiky jsou vyrobené z odlišných směsí a s různými dezény tak, aby ve svém období podali co nejlepší výkon.

Rozhodně nemůžeme celoroční pneumatiky doporučit řidičům, kteří kladou vysoké nároky na ovladatelnost vozu a ročně najezdí deseti tisíce kilometrů.

 

Kde celoroční pneumatiky ušetří

Celoroční pneumatiky se vyplatí především svátečním řidičům, kteří se na silnice nevydávají příliš často a příliš daleko. Pokud najezdíte, řekněme, pár jednotek tisíc kilometrů ročně, a ještě po městě, má smysl vaše auto obout do celoroček. Ušetříte tím za nákup, výměnu, vyvažování a skladování dvou sad pneumatik. Navíc se vám nestane, že vám pneumatiky zestárnou v garáži (pneumatiky starší 6 let by se neměly používat z bezpečnostních důvodů).

 

Nevýhody celoročních pneumatik

  • Vždy myslete na to, že se jedná pouze o kompromis mezi letními a zimními pneumatikami. Nikoli jejich plnohodnotnou náhradu. Při měření brzdné dráhy v létě na suché vozovce a v zimě na zasněžené, nemohou celoroční pneumatiky nikdy obstát vůči letním, resp. zimním pneu.
  • Někteří řidiči preferují na zimu užší profil pneumatik. Tato možnost u celoročních pneumatik samozřejmě odpadá.

 

ADAC se na celoroční pneumatika dívá skepticky

„Vývoj celoročních pneumatik jde stále kupředu a lepší se i jejich kvalita, ale v daném ročním období stále nedokážou konkurovat letním a zimním pneumatikám,“ píše ADAC s tím, že by je doporučil pouze ve dvou případech ze sedmi. „Neexistují tedy žádné celoroční pneumatiky, které by obstály bez jediného problému,“ uvádí německý autoklub. Konečné rozhodnutí však záleží pouze na vás.

 

Ve srovnání celoročních pneumatik dopadly nejlépe pláště Michelin CrossClimate XL.