602 737 791

Správný tlak v pneumatikách - osobní vozidla a motorky

Mají vaše pneumatiky správný tlak? Zjistěte více informací o huštění pneumatik. 

Správný tlak v pneumatikách - osobní vozidla a motorky

Správný tlak v pneumatikách zvyšuje bezpečnost vozidla, zlepšuje jízdní vlastnosti a šetří finance. Při výrazně nižším tlaku se zvyšuje valivý odpor vozidla a dochází k deformaci kostry pneumatiky čímž se může zničit. Při tlaku nižším o 20 %, než je doporučený tlak udávaný výrobcem vozidla, se opotřebení zvýší až o 20 %. Také se zvedne spotřeba paliva až o půl litru na 100 kilometrů. To rozhodně není málo! Nesprávný tlak v pneumatikách může mít také výrazný vliv na ovládání vozidla. Nezáleží, zda je v pneumatikách příliš vysoký nebo příliš nízký tlak. V obou případech nebude styk pneumatiky s vozovkou správný, což zapříčiní zhoršení jízdních vlastností jak na suché, tak mokré vozovce. Zvýší se také již zmiňované opotřebení pneumatik. U podhuštěných se bude projevovat nadměrným sjetím kraje dezénu, u přehuštěných naopak sjetím středu dezénu. Proto je tak důležité pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách.


Hodnota tlaku se odvíjí od doporučení výrobce vozidla. konstrukce automobilu nebo motocyklu, typu a velikosti pneumatik nebo rozložení hmotnosti na nápravy. Pokud do vozu naložíte větší náklad, může být doporučený tlak v pneumatikách naprosto rozdílný. Údaje o správném tlaku pro osobní automobily jsou uvedeny v uživatelském manuálu nebo také na štítku, který nejčastěji nalezneme v oblasti dveří řidiče nebo na víčku palivové nádrže.


U motocyklů je správný tlak ještě důležitější, neboť více než citelně ovlivňuje chování celého jednostopého stroje. Zde také najdeme údaje o huštění v manuálu nebo na štítku motocyklu, nejčastěji na zadní kyvné vidlici.

Tlak kontrolujeme ideálně před každou jízdou, nebo alespoň 1x za 1-2 týdny, a to na studených pneumatikách. Doporučujeme používat osvědčený kapesní manometr. Manometry na benzínových pumpách mohou být nepřesné a potom by měření mohlo být velice zkreslené. Doporučujeme také kontrolovat jednou za čas tlak v rezervní pneumatice, je-li jí vozidlo vybaveno. Bylo by nemilé při defektu zjistit, že je rezerva prázdná. U motocyklů je pak více než výrazně doporučeno kontrolovat před každou jízdou!
Automobily jsou dnes vybaveny systémy měření tlaku v pneumatikách – TPMS (Tyre Pressure Measuring System). Hlavně z důvodu bezpečnosti, nebo také ekologie -> vyšší spotřeba = vyšší emise. Pokud Váš vůz disponuje přímým systémem měření tlaku v pneu, je většinou možné zobrazit hodnoty tlaku v palubním počítači. U nepřímých systémů Vás kontrola tlaku manometrem nemine.