Co je geometrie podvozku a proč byste si ji měli nechat seřídit

Postavení a vzájemná poloha kol, náprav a karoserie nebo rámu se souhrnně nazývá geometrie podvozku. Jedná se tak o zcela klíčovou věc pro chování a řízení vozu. Jízda se špatně nastavenou geometrií vede nejen rychlejšímu opotřebení pneumatik a dílů podvozku, ale také k vyššímu riziku nehody.

Co je geometrie podvozku a proč byste si ji měli nechat seřídit

Typickým znakem špatné geometrie jsou například nerovnoměrně opotřebené pneumatiky na krajích běhounu - část pneumatiky, která se stýká s vozovkou.

 

To je důsledkem nesprávného nastavení sbíhavostí. Ta se posuzuje při pohledu na auto shora. Pokud jsou přední kola do podoby A = sbíhavost, naopak do V = rozbíhavost.

 

Při sbíhavosti je vozidlo nedotáčivé a pneumatika se více sjíždí na vnější straně. Pokud vaše auto “trpí rozbíhavostí”, vozidlo se přetáčí a pneumatiky se více sjíždějí z vnitřní strany.

Dalším z parametrů, které je potřeba nastavit je odklon kol – při pohledu zepředu nebo zezadu rozlišujeme, zda mají kola příklon (podobu do A) nebo odklon (do V).

 

Správné nastavení odklonu je důležité zejména pro co největší styčnou plochu pneumatiky s povrchem silnice při různých stylech jízdy.

Zapomenout nesmíme také na nastavení záklonu rejdového čepu. Ten zajišťuje schopnost automatického centrování řízení (vrací kola do přímého směru jízdy) a tlumí vibrace v řízení. Zmenšený záklon kola má za následek nejisté řízení – vozidlo „plave“ na silnici. Kola nemají tendenci vracet se do přímého směru. Zvětšený záklon vozidlo jedoucí v přímém směru stabilizuje, ale zvětšuje síly potřebné k vychýlení vozu z přímé jízdy.

 

Toto jsou základní prvky geometrie náprav všech vozů. Pozor, ne všechna vozidla mají seřiditelné všechny tyto prvky. Většinou zadní nápravy vozidel s předním pohonem kol nemají "štelovaní" žádné nebo pouze jednoho prvku.

Geometrie vozidla by se měla kontrolovat pokud

  • sledujete nerovnoměrné opotřebení pneumatik
  • provádíte výměnu některého dílu podvozku
  • vozidlo táhne vpravo či vlevo při ustálené jízdě, akceleraci nebo brzdění
  • při jízdě v přímém směru máte natočený volant
  • jste si vědomi možnosti poškození podvozku (např. projedete výtluk ve vozovce, najedete na obrubník, ...)

Obecně doporučujeme nechat si geometrii zkontrolovat alespoň jednou ročně. Vynaložené náklady se Vám vrátí v podobě nižšího opotřebí pneumatik i podvozkových dílů. Navíc tím zvýšíte bezpečnost svého vozu.

Zatímco běžné pneuservisy umožňují seřízení geometrie pouze přední nápravy, v Mojepneu Opava provádíme seřízení také zadní nápravy. To je důležité především pro vozy se zadním náhonem a 4x4 (např. BMW, Mercedes, Audi a další). U těchto vozů totiž dochází k vyššímu opotřebení zadních pneumatik než u aut s náhonem pouze na přední kola. Správné seřízení geometrie zadní nápravy je tak zcela zásadním faktorem v životnosti pneumatik a ovladatelnosti vozu.

Máte podezření, že Vaše geometrie není nastavena správně? Zarezervujte si termín a nechte svůj vůz prověřit odborníky