Zimní pneu v létě? Zbytečný risk
V důsledku měkčí směsi zimního obutí se pneumatika při teplotách zhruba nad 8 °C začne nadměrně zahřívat, což má za následek kromě rychlého opotřebení také zhoršení jízdních vlastnosti. To se pak projeví nejvíce na brzdné dráze, která se může prodloužit až o 20 %. Například při jízdě 90 km/h se tak dráha k zastavení na suché vozovce protáhne o zhruba 14 metrů.
Není nic neobvyklého, že na silnicích i v létě potkáváme auta se zimním obutím. Jejich majitelé si pravděpodobně řekli, že už jsou pneumatiky stejně „na dojetí“, tak proč je přezouvat? Nechám tam „zimáky“ a ušetřím. Proč to není moc dobrý nápad? Na to se podíváme právě v tomto článku.
Legislativa
Ačkoli nám zákon pro zimní období předepisuje využití zimních či celoročních pneumatik, v létě nemáme obutí nijak specifikované. Za celoroční jízdu na zimních pneumatikách vám tak nehrozí pokuta ani jiný postih.
Rozdíl: zimní vs letní
Abychom plně pochopili toto téma, je důležité vědět, v čem se od sebe oba druhy pneumatik vlastně liší.
Směs
Každá z pneumatik je navržená pro úplně jiné pracovní teploty. Tomu musí odpovídat také druh směsi, ze které je pneumatika vyrobená. Při snížené teplotě má většina materiálů tendenci tvrdnout a křehnout, a právě proto je zimní směs měkčí než letní. Ta si naopak musí zachovat své vlastnosti i při vyšších teplotách v horkých letních dnech, a proto je vyrobená z tvrdší směsi.
Dezén
Stejně důležitý je tvar dezénu, který je v případě zimního obutí navržený pro co nejlepší přilnavost na sněhu a ledu. Typicky je vybaven větším množstvím spíše menších drážek, aby se pneumatika dobře opřela o měkký sníh. V rámci dobrých záběrových vlastností je minimální povolená hloubka dezénu na zimních pneumatikách 4 mm, zatímco u letních stačí pouze 1,6 mm.
zimní dezén
U letního vzorku si pak můžeme všimnout taky několika větších rovných drážek ve středu
běhounu, které mají za úkol odvádět co největší množství vody při dešti.
letní dezén
Jízdní vlastnosti
Teď, když víme, v čem se pneumatiky liší, můžeme si rozdíly konečně ukázat na jízdních vlastnostech.
V důsledku měkčí směsi zimního obutí se pneumatika při teplotách zhruba nad 8 °C
začne nadměrně zahřívat, což má za následek kromě rychlého opotřebení také zhoršení jízdních vlastnosti. To se pak projeví nejvíce na brzdné dráze, která se může prodloužit až o 20 %. Například při jízdě 90 km/h se tak dráha k zastavení na suché vozovce protáhne o zhruba 14 metrů. Za zhoršených podmínek se pak dráha může prodloužit ještě výrazněji.
Kromě delší brzdné dráhy se rozdílná směs projeví také v zatáčkách. Auto s přehřátými
pneumatikami bude na cestě „plavat“ a jízda se tak stane nepředvídatelná a nejistá.
Při jízdě v dešti pak tvar zimního dezénu není schopný dostatečně odvádět vodu z povrchu a
může tak snadněji dojít k aquaplaningu. Ten může mít hlavně při vyšších rychlostech fatální
následky.
Dále se k jízdě na zimních pneumatikách často pojí také zvýšený hluk v kabině vozu a zvýšení
spotřeby paliva až o 1 litr na 100 kilometrů.
Tak co, přezujete na letní?