602 737 791

Český vynálezce dostane 65 milionů dolarů, rozhodl americký soud

Americká společnost Goodyear Tire & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (1,6 miliardy korun), rozhodl soud ve Spojených státech. Spor se týkal Hrabalových nápadů ohledně samonafukovacích pneumatik, uvedl specializovaný server Law360, který se věnuje obchodním sporům.

Český vynálezce dostane 65 milionů dolarů, rozhodl americký soud

Firma si podle soudu přivlastnila pět obchodních tajemství vynálezce a jeho společnosti Coda Development, sdělil jednatel společnosti Coda Jan Martínek. Porota rozhodla, že společnost Goodyear jednala se zlým úmyslem.

Nepovedená spolupráce

Společnost Coda zažalovala firmu Goodyear a jejího někdejšího inženýra Roberta Benedicta v roce 2015. Česká firma uvedla, že se Hrabal v lednu a červnu 2009 setkal se zaměstnanci Goodyearu ohledně možnosti spolupráce a zavedení jeho nápadů do výroby.


Americký výrobce pneumatik podepsal smlouvu o mlčenlivosti, podle níž mohl využít poznatky svých zaměstnanců pouze v případě, že by uzavřel partnerství s českou společností. K tomu nikdy nedošlo.


Benedict ale využil poznatků ze schůzek a začal je rozvíjet v naději, že to společnosti Goodyear v následujících letech přinese zisky v řádu stovek milionů dolarů, tvrdí Coda. Goodyear podle ní také získal na základě Hrabalových nápadů dva patenty.


Soudní spor ještě neskončil. Společnost Coda soud požádala, aby ke dvěma patentům bylo přiřazeno Hrabalovo jméno. Požádala také o vydání příkazu, který by společnosti Goodyear zakázal používat informace, které byly podle české firmy ukradeny.

Podstata sporu

V jádru procesu šlo podle právní zástupkyně Cody o to, že „místní společnost vzala nápady malého člověka a prohlásila je za své“. Goodyear se hájil tím, že Hrabalovo obchodní tajemství bylo zveřejněno v žádostech o patent, veřejných prohlášeních a prezentacích.


Technologie samonafukovacích kol zajišťuje automatické huštění pneumatik, které obsahují miniaturní pumpičku. Systém pohání energie, kterou generuje rotující kolo. Řidič tak nemusí kontrolovat tlak v pneumatikách.