602 737 791

Jak správně přezout pneumatiky

S výměnou pneumatik z letních na zimní a naopak nemusíte hned utíkat do pneuservisu. Jste-li dostatečně zruční a máte-li k dispozici vhodnou sadu pneumatik na discích, zvládnete přezout ve své garáži. Ačkoliv se jedná o relativně nenáročný úkon, mějte vždy na paměti, že zastáváte práci proškoleného a zkušeného automechanika.

Jak správně přezout pneumatiky

Přestože samotnou výměnu pneumatik jako takovou zvládnete se základním nářadím a trochou zručnosti doma, alespoň jednou ročně pneuservis navštivte. V domácích podmínkách už totiž nezvládnete například vyvážit kola, což je jeden z nejpodstatnějších rozdílů u domácího přezutí a přezutí u profesionálů.

Vyvážení kol má vliv na bezpečnost, jízdní komfort, spotřebu nebo opotřebení nejen pneumatik, ale také ložiska, uložení náprav, tlumiče atd.

Na rozdíl od laika přijdou profesionálové při přezouvání v servisu na řadu neduhů, které mohou časem vést k vyššímu opotřebení vozidla, snížení bezpečnosti a samozřejmě ke zvýšení nákladů. Mezi časté problémy odhalené během přezouvání patří nerovnoměrně sjeté pneumatiky vlivem neseřízené geometrie, křivý disk vlivem přejezdu výmolu, obyčejné defekty jako je zapíchnutý hřebík, popřípadě špatný stav či poškození jiné části vozidla, jako jsou vyteklé tlumiče, opotřebené brzdové obložení, volná uložení nápravy apod. Zkušený mechanik tyto nesrovnalosti dokáže při přezouvání lehce odhalit.

 



Z těchto důvodů doporučujeme přezutí u profesionálů, nicméně jak jsme uvedli výše, samotnou výměnu pneumatik zvládnete i doma. Pojďme se podívat, jak na to:


1. Nejdříve povolte šrouby a lehce zvedněte vozidlo
Zatáhněte ruční brzdu, zařaďte jedničku nebo zpátečku, u automatu P. Následně mírně povolte šrouby u kol – stačí o půl otáčky. Nyní vsuňte hever pod kolo; kam přesně vám ukáží značky na bočním prahu auta. Některá vozidla mají speciální zvedací body, které je nutné využít. Někdy se nacházejí i mimo prahy, popřípadě je potřeba použít zvedák odpovídajícího tvaru, který přesně pasuje do zvedacího bodu. Vozidlo nadzvedněte jen lehce.

2. Sundejte kola
Pomocí klíče nebo rázového utahováku vyšroubujte šrouby. Při šroubování posledního šroubu dávejte pozor, aby kolo nespadlo. Jednak by mohlo dojít k jeho poškození a jednak by vás mohlo poranit, například při pádu na nohu. Může se však stát, že kolo zůstane na náboji “přilepené”. Děje se tak vlivem špatného očištění při poslední výměně, popřípadě nedbalým ošetřením dosedacích ploch. V tomto případě je ideální nechat si kolo “pojištěné” přišroubováním jednoho šroubu na pár otáček tak, aby nevypadlo, a pomocí gumového kladiva jej několika šetrnými údery “odlepit”. Poté opatrně odšroubujte poslední šroub, kolo sundejte a položte jej pod auto.

3. Očistěte dosedací plochy
Pomocí drátěného kartáče očistěte dosedací plochy náboje i kola tak, aby zde nezůstala rez, vosk nebo zaschlé mazivo. Následně dosedací plochy namažte tenkou vrstvou vazelíny, abyste je ochránili před korozí. Použít můžete také postřik s karosářským voskem nebo k danému účelu určený olej. Dávejte však dobrý pozor na to, aby se přebytečné mazivo nedostalo do nábojů a především na brzdové plochy - mohlo by stéct na brzdy. Pokud se mazivo dostane kamkoliv jinam než na dosedací plochy, bude špinit a budou se na něj lepit nečistoty. V žádném případě pak nemažte samotné šrouby - při jejich utažení na předepsaný moment se nemusíte bát, že by na konci sezony nešly povolit.

4. Nasaďte nová kola a utáhněte šrouby
Teď je teprve čas nasadit nové kolo. Pokud máte směrový dezén, dbejte na to, aby šipka na dezénu mířila po směru jízdy. Pokud máte pneumatiky, které jsou označeny INISDE / OUTSIDE, nemusíte směr řešit a kolo prostě nasaďte - v pneuservisu se už postarali, aby na disku bylo umístěno správně. Nasazené kolo následně (ideálně na střídačku do kříže) přišroubujte, zatím jej ale nedotahujte. Vyměněné kolo, které jste položili pod auto, vytáhněte a vozidlo pomalu spusťte na zem. Nyní šrouby nového kola dotáhněte na hodnotu stanovenou výrobcem pomocí momentového klíče. To je důležité z několika důvodů; šrouby budou utaženy rovnoměrně, nebudou přetažené a po sezoně půjdou dobře povolit.

5. Nahustěte kola na hodnotu předepsanou výrobcem
Správnou hodnotu, na kterou kola nahustit naleznete uvedenou na štítku umístěném nejčastěji v zádveří u řidiče nebo na víku tankovacího otvoru. Máte-li nový automobil, případně vozidlo staré přibližně 5-10 let, budete pravděpodobně muset resetovat nastavení hlídání tlaku TPMS. Způsob resetování je odvislý od systému vozidla. Někdy se jedná o tlačítko, popřípadě funkci přímo v menu (spíše u nepřímých systémů, které měří z ABS), některé systémy dokáží provést reset samy (jedná se o systémy přímé, které mají čidla umístěna přímo v kolech).

 


Naše tipy:

  • U kol, které měníte, si označte jejich pozice a příště je prostřídejte – dezén předních kol se totiž opotřebovává rychleji. Díky jejich střídání můžete pracovat s celkovým opotřebením sady nebo také s hlučností. U výměny pozic musíte ovšem dbát na čidla TPMS, pokud jimi vaše vozidlo disponuje. Ne každému systému se bude líbit, že je kolo na jiné pozici, než na kterou bylo naprogramováno.
  • Před uložením zkontrolujte u kol tlak a následně jej pravidelně hlídejte. Dobré je kola nahustit na vyšší hodnotu. Pokud by totiž došlo k náhodnému úniku, hrozilo by poškození dané pneumatiky vlivem deformace při jejím úplném vyfouknutí, popřípadě by mohlo dojít k rozhození vyvážení. I za standardní situace může tlak klesnout během 6 měsíců skladování o celou třetinu.
  • Kola skladujte v šeru, suchu a rovnoměrně zatížená. Ideální k jejich uskladnění je stojan a obal. Popřípadě se obraťte na některý z pneuservisů a využijte službu uskladnění pneumatik. Mimo jiné se v tomto případě můžete obrátit i na nás, rádi vám pomůžeme.