602 737 791

Sněhové řetězy – jaké vybrat, kdy a jak je nasadit?

Sněhové řetězy u nás vozí poměrně dlouhá řada řidičů, přestože nepatří do povinné výbavy. Důvod je jednoduchý – i v České republice se bez nich leckdy neobejdete. Například v horských oblastech. Jaké sněhové řetězy pořídit, kdy a jak je nasadit?

Sněhové řetězy – jaké vybrat, kdy a jak je nasadit?

Sněhové závěje, neprohrnuté silnice nebo ledové koleje – i v mírném podnebném pásu nastávají situace, kdy je u vozidla žádoucí zvýšit jeho průchodnost terénem, zajistit vyšší přilnavost a účinnější brzdění při jízdě na sněhu či ledu. V tu chvíli přichází ke slovu sněhové řetězy. Využijete je především v horských či v zimě méně udržovaných lokalitách, ale také při nečekané sněhové kalamitě nebo v případě zákonné povinnosti jejich nasazení určené značkou. Nehledě na to, že pokud by jejich užití mohlo zabránit dopravní nehodě, popřípadě zmírnit její následky, a vy jste je nepoužili, nemusí vám pojišťovna vzniklou škodu uhradit. Proto je dobré mít alespoň některou z jejich verzí připravenou v autě. Pro jistotu.

 

Jaké jsou typy sněhových řetězů?

Na trhu je velké množství sněhových řetězů lišících se materiálem, provedením i účinností. Rozdílná je zejména kvalita článků, záběrové vlastnosti nebo způsob nasazování a v závislosti na těchto faktorech samozřejmě cena. Nejspolehlivější a nejodolnější jsou řetězy ocelové, které jsou také nejčastější volbou motoristů.

 

Snehove retezy ocelove


Ocelové sněhové řetězy

Účinnost sněhových řetězů z kovu závisí nejen na materiálu, ale také na počtu jednotlivých článků, způsobu pletení a na styčné ploše (zde platí jednoduché pravidlo: čím více, tím lépe):

Řetězy se šikmou stopou řadíme mezi nejúčinnější sněhové řetězy vůbec. Díky pletení pokrývají celý povrch běhounu pneumatiky a vykazují tak vysokou přilnavost i krátkou brzdnou dráhu. Jejich nasazování i sundávání je v porovnání s ostatními řetězy relativně jednoduché. Vyrobeny jsou často z velmi kvalitní oceli, a díky tomu vykazují kromě skvělé účinnosti také dlouhou životnost. Přestože je jejich cena nejvyšší ze všech uvedených typů, pohybujete-li se v horských oblastech, popřípadě špatně dostupných a neudržovaných cestách, investice do nich se vám jistě vyplatí. Jedná se o ideální sněhové řetězy pro vás.

Řetězy s příčkami jsou zlatou střední cestou, chcete-li sněhové řetězy kovové. Na běhounu pneumatiky se kříží, a zanechávají stopu v podobě písmene X nebo H. Při brzdění zachovávají stabilitu, jsou pohyblivé a dobře přilnavé. Na kola se montují snadněji, přenášejí méně vibrací, ale jsou dražší než poslední typ kovových sněhových řetězů – žebříčkových.

Žebříčkové řetězy se skládají z rovnoběžných řetězů příčně rozložených na běhounu pneumatiky. Jejich konstrukce je jednoduchá, ale účinná. Na kolo se uchycují háčky, jejich instalace je ovšem složitější – musí se do nich najíždět. Hodí se spíše pro jízdu v tenčí vrstvě sněhu, jejich oblíbenost zaručuje především nižší cena.


Kromě kovových sněhových řetězů lze použít také:

Textilní sněhové řetězy mají nízkou konstrukční výšku, a proto je možné použít je u některých typů sportovních vozů, popřípadě automobilů, u kterých výrobce použití klasických řetězů přímo zakazuje. Jsou lehčí a méně hlučné než ocelové řetězy, vynikají svou skladností a velmi jednoduchou montáží. Neničí disky, při jízdě nezpůsobují vibrace a jsou recyklovatelné. Jejich výrazným nedostatkem je ale nízká životnost.

Do nedávna měly textilní sněhové řetězy status vyprošťovací pomůcky (v některých zemích tomu tak stále je), a nebylo možné jezdit s nimi v úsecích, kde jsou sněhové řetězy povinné. To se ale změnilo s příchodem textilního sněhového řetězu AutoSock, který je homologován pro osobní vozy jako plnohodnotná náhrada – ekvivalent ke sněhovým řetězům v místech, kde jeho užití dopravní značení nařizuje. AutoSock totiž jako vůbec první výrobce na světe splnil podmínky pro novou normu EN16662-1:2020, kterou schválila CEN v Bruselu.

Textilní sněhové řetězy AutoStock jsou perfektním řešením pro všechny, kteří se v nedostupných oblastech nepohybují příliš často, ale pro jistotu s sebou chtějí vozit účinnou, spolehlivou a legální pomůcku pro jízdu ve ztížených zimních podmínkách.

 

Textilni snehove retezy

 

Chemické/tekuté sněhové řetězy jsou určené pro krátké jízdy, například jako podpora při výjezdu z nečekaně zasněženého parkoviště. Na běhounech pneumatik se totiž udrží jen několik stovek metrů, popřípadě jednotek kilometrů. Ačkoliv jsou vyráběny na chemické bázi, nezatěžují životní prostředí a jsou poměrně levné. To je předurčuje k nouzovému řešení, které můžete v autě vozit „pro strýčka příhodu“. Jako standardní náhražku fyzických sněhových řetězů je rozhodně nedoporučujeme a v případě zákonné povinnosti nasadit sněhové řetězy vám také nebudou příliš platné – zákon jejich užití v tomto případě neuznává.

Vyprošťovací pásy nejsou sněhovými řetězy a pokud se je takto pokusíte použít v úseku silnice, kde vám značka přikáže použít sněhových řetězů, riskujete pokutu. Jsou skladnější než sněhové řetězy a jejich montáž je také snazší. Vyrobeny bývají většinou z plastu a určené jsou k jednorázovému použití – po překonání krizového úseku je jednoduše přestřihnete a vyhodíte.

 

Jaké jsou typy uchycení sněhových řetězů?

Způsob uchycení řetězu na kolo se liší v závislosti na jeho typu i výrobci. Méně pohodlným nasazováním na kolo trpí ocelové řetězy, přestože výrobci nabízejí různá řešení - od upínání na háček, ocelový kord, napínací kladku až po samonasazovací řetězy. Na druhou stranu aplikace textilních sněhových řetězů je více než jednoduchá - prostě je na hnací kola nasadíte podobně, jako ponožku.


Nejčastější řešení uchycení sněžných řetězů:

Sněhové řetězy s ručním dotažením jsou levnější a díky absenci mechanických částí také méně poškoditelné. Jejich montáž je však složitější a po krátké jízdě je nutné jejich ruční dotažení.

Sněhové řetězy se samonapínací ráčnou zaručují rychlé a poměrně pohodlné nasazení. Jsou však dražší a obsahují více mechanických částí, které se mohou porouchat nebo poškodit.

Rychloupínací sněhové řetězy nabízejí špičkovou kvalitu a dokonale jednoduchou instalaci. Při jejich nasazování se neušpiníte, připraveni k jízdě budete během okamžiku a nebudete mít poškozené disky kol. Přestože jsou k mání za vyšší cenu, jedná se o dobrou volbu pro řidiče, kteří se často pohybují v horách.

 

Snehovy retez

 

Jaký typ sněhových řetězů je pro mě nejvhodnější?

V nepřístupných oblastech se nepohybuji vůbec nebo zřídka, popřípadě jednou 1-2x ročně jezdím autem na hory v zimě

Vzhledem ke splnění bezpečnostních norem, jízdním vlastnostem, jednoduché instalaci, skladnosti a možnosti opakovaného použití (i když ne v takové frekvenci, s jakou lze použít sněhové řetězy z oceli) jsou textilní sněhové řetězy AutoSock ideálním řešením pro všechny, kteří se do méně dostupných či horských lokalit dostávají s autem spíše zřídka a chtějí s sebou vozit spolehlivou a legislativně schválenou pomůcku ve stylu “Co kdyby?”.

 

AutoSock

 

V nepřístupných a horských oblastech se pohybuji pravidelně

Zde je řešení jasné, ale pro jistotu - co nejkvalitnější ocelové sněhové řetězy s co nejvyšším počtem jednotlivých článků na styčné ploše. Například sněhový řetěz Pewag Brenta C XMR 70, který je účinný, spolehlivý, ověřený pro standardní použití a odolný, takže vám vydrží roky.

 

Nasazovani retezu Pewag

 

Jak vybrat správnou velikost sněhových řetězů?

Ať už zvolíte kterýkoliv typ z výše uvedených sněhových řetězů, je nutné vybrat jeho správnou velikost. Naštěstí je jejich značení univerzální a používají jej všichni výrobci. K výběru sněhových řetězů potřebujete v první řadě znát průměr, šířku a výšku pneumatik, které používáte. Vše naleznete napsané na jejich bočnicích.

Hledejte značení, které vypadá následovně – R15 185/65, kdy R15 označuje průměr pneumatiky, číslo před lomítkem šířku v milimetrech, tedy 185 mm a číslo 65 za lomítkem značí výšku v procentech počítaných ze šířky.

Za druhé je při výběru sněhového řetězu nutné znát hmotnost vozidla. Těm do 2 t náleží sněhové řetězy pro osobní automobily. Chcete-li sněhové řetězy pro vozidlo s pohonem 4 x 4, SUV, dodávku nebo lehký nákladní vůz do 7,5 t, dívejte se po sněhových řetězech s označením 4 x 4. Jsou robustnější, odolnější proti přetržení a při vysoké zátěži proto vydrží více náporu než sněhové řetězy pro osobní automobily.

Řada výrobců za účelem správného výběru sněhových řetězů nabízí přehledné tabulky, popřípadě aplikace, které zohledňují nejen velikost kola a váhu, ale také typ vašeho vozidla. Použít můžete například Konfigurátor sněhových řetězů Pewag, který je k dispozici zdarma a online. Po rozkliknutí stačí zadat typ vašeho vozidla, model pneumatiky/disku a konfigurátor vám nabídne vhodný typ sněhového řetězu.


Jak a kdy nasadit sněhové řetězy?

Řetězy se nasazují vždy na hnací nápravu, kde jsou dle zákona povinné. U typu vozidla s náhonem na všechny čtyři se řiďte manuálem výrobce vašeho vozu. Nezapomeňte ale na to, že dle legislativy musíte v případě zákonné povinnosti nasadit sněhové řetězy vždy minimálně na dvě hnaná kola.

Nasazení sněhových řetězů není složitý úkon, nicméně doporučujeme vyzkoušet si jej nanečisto před jízdou – ve sněhové bouři, v mrazu a za snížené viditelnosti může být jejich prvonasazení záludné. V praxi je na hnací kola nasaďte ve chvíli, kdy ucítíte, že váš vůz nezvládá přenést dostatek síly na povrch vozovky kvůli sněhu či ledu.

 Znacka_snehove_retezy

V každém případě musíte sněhové řetězy nasadit, setkáte-li se se značkou č. C 5a „Sněhové řetězy” a nasazené je nechte dokud nenarazíte na značku č. C 5b. „Sněhové řetězy-konec”. POZOR! Značka je platná celoročně!

Způsob nasazení se bude lišit v závislosti na typu řetězu a často i na výrobci.


Nezapomeňte na bezpečnost jízdy se sněhovými řetězy

S nasazenými řetězy nepřekračujte povolenou rychlost 50 km/h - vyhláška je nadřazená manuálu výrobce. Pokud vaše vozidlo využívá ESP, zjistěte v manuálu, jak jej pro jízdu s řetězy nastavit. U některých automobilů bude nutné vypnout stabilizaci či protiskluz, systém může hlásit změnu tlaku v pneumatikách. Při jízdě mějte na paměti, že kola se sněžnými řetězy se chovají jinak než kola bez nich, což zásadně ovlivňuje ovládání vozidla. Rozdílná přilnavost může při neopatrném řízení vést k jízdě v protisměru či rovnou karambolu v příkopu.