602 737 791

Těžký vzduch, horko a zápach? Čas na servis klimatizace!

Nezapomeňte na údržbu klimatizace. Má zásadní vliv nejen na pohodlnou jízdu, ale také na kvalitu vzduchu, kterou v autě dýcháte. Tedy i na vaše zdraví. Stejně jako ostatní části vašeho automobilu vyžaduje pravidelnou péči.

Těžký vzduch, horko a zápach? Čas na servis klimatizace!

Výrazně teplé dny se zatím objevují spíše sporadicky, přesto už teď je znát, že léto bude opět extrémně horké. A v horkém létě se bez dobře fungující klimatizace neobejdete. Je klíčová nejen pro pohodlnou jízdu. Klimatizace totiž rozhoduje o tom, jaký vzduch v autě dýcháte. Díky dobře vyčištěné, doplněné klimatizaci s čistým kabinovým filtrem si jízdu jistě užijete v každém počasí. Naopak se špatně udržovanou klimatizací vám nehrozí jen horko a zkažený vzduch, ale také onemocnění vlivem plísní, bakterií a virů, které se usazují zejména ve starém filtru. Nehledě na to, že absence pravidelné údržby klimatizaci zatěžuje do té míry, že může dojít k jejímu výraznému poškození, které mnohdy vede až k nutnosti výrazně drahé, a vlastně zbytečné, opravy. Všem problémům se dá jednoduše vyhnout - dobře provedeným servisem.

 

Jak se starat o klimatizaci?

Stejně jako ostatní části automobilu, i klimatizace vyžaduje pravidelnou údržbu. Vyhnete se tak řadě nepříjemností - od zápachu přes sníženou funkčnost až po situaci, kdy zjistíte, že nefunguje vůbec. Jak se tedy o klimatizaci starat?

 

1. Pravidelně klimatizaci doplňujte

Chladící médium je třeba pravidelně doplňovat. Je totiž v plynném skupenství a pod velkým tlakem. I u nových aut proto dochází k jeho pozvolnému úniku (uvádí se přibližně až 8 % ročně). Je proto dobré jednou ročně zkontrolovat jeho stav, doplnit jej a ideálně co druhý rok celou náplň vyměnit. Během doplnění či výměny chladiva dochází také ke kontrole celého systému, který se navíc pročistí a promaže - spolu s chladivem se do systému vstřikuje malé množství oleje, které nejen utěsňuje spoje, ale promazává kompresor, který mazivo potřebuje ke své správné funkci.

 

2. Dezinfikujte klimatizační systém

Klimatizační systém je složitým labyrintem, kterým prochází vzduch do vašeho vozu. Plíseň, bakterie a viry, které budou v lepším případě šířit v autě pouze nepříjemný zápach, se můžou usadit kdekoliv. Je proto na místě jej jednou za půl roku vyčistit antibakteriálním čističem a jednou za rok vyměnit filtr. Ten je díky své funkci nejrizikovějším faktorem pro usazování zdraví nebezpečných nečistot, které jistě vdechovat nechcete. Čištění klimatizace antibakteriálním čističem zvládnete sami, je to minimum, které můžete udělat svépomocí. Ideální formou dezinfekce klimatizace je pak pomocí ozonu. To vám provedou v každém dobrém autoservisu, včetně mojepneu.cz. Často se jedná o součást celkového servisu klimatizace.

 

3. Klimatizaci pravidelně zapínejte, i když ji zrovna nepotřebujete

Dlouhodobé vypnutí klimatizace, například v zimním období, celému zařízení škodí. Snažte se klimatizaci zapnout minimálně jednou za dva týdny. Alespoň na chvíli. Kompresor se tak proběhne a v systému bude kolovat mazivo, které je důležité pro všechny těsnící prvky. Vykazují pak lepší těsnící vlastnosti i odolnost. Filtr díky tomu vyschne a nebude příliš přitažlivý pro bakterie a plísně. V zimě si zapnutím klimatizace můžete například pomoci při odmlžování či odmrazování oken. A jako bonus vás na jaře nepřivítá zatuchlý odér prvního spuštění.

 

4. Klimatizaci vypínejte před ukončením jízdy

Pokud klimatizaci vypnete alespoň pár chvil před ukončením jízdy, výparník stihne vyschnout a v celém systému se bude tvořit méně bakterií, prodloužíte životnost systému a v horkém létě se stihnete aklimatizovat, takže vám bude hrozit nižší šance onemocnění způsobené rychlým přechodem z chladného do horkého prostředí.

 

Jak poznat, kdy doplnit klimatizaci?

Přestože se budete o klimatizaci pravidelně starat, může dojít k momentu, kdy se sníží její funkčnost. Příčin může být celá řada – od sníženého tlaku po zadrhnutý kompresor. Většinou je to ale znamená, že je nutné doplnit chladící médium. Nečekejte na to, až vás upozorní čidlo. Účinnost klesá postupně a čidlo se většinou spouští až ve chvíli, kdy chladící médium dojde (popřípadě klesne tlak). Abyste se vyhnuli nepříjemné situaci, kdy před několikahodinovou jízdou po rozpálené dálnici zjistíte, že klimatizace vypověděla službu, sledujte následující znaky, podle kterých poznáte, že je potřeba věnovat jí pozornost:

  1. Trvá delší dobu, než se vzduch v autě ochladí
  2. Cítíte neobvyklý zápach
  3. Klimatizace je nezvykle hlučná
  4. U vás i u případných pasažérů dochází k podráždění dýchacích cest
  5. Studený vzduch z klimatizace vůbec nefouká

 

Kde a jak doplnit klimatizaci?

Ideální je vyhledat odborníka – nejlépe spolehlivý autoservis. K výměně je totiž potřeba specifického vybavení, zkušeností a znalost automobilu i klimatizačního systému nejen kvůli samotnému doplnění, ale také kvůli zvolení správného chladícího média. Informace o správném typu a množství chladiva pro váš vůz jsou uvedeny v návodu k obsluze, případně jej naleznete na vnitřní strany kapoty. Pokud si nejste jistí, jistě jej správně identifikuje zkušený mechanik. Dobré autoservisy jsou vybaveny profesionálními přístroji, které obsahují rozsáhlou databázi vozidel, kde jsou tyto údaje uvedeny. Takové používáme i v mojepneu.cz.

V současnosti se setkáváme zejména s chladivy R134a a R1234yf. Starší typ chladiva R134a je méně ekologický a vykazuje výrazně vyšší GWP (Global Warming Potencial – Potenciál globálního oteplování), nové chladivo R1234yf je účinnější a výrazně ekologičtější. Vybrat si mezi nimi nemůžete. Záleží totiž na typu vaší klimatizace – chladící média jsou pro jednotlivé systémy nezaměnitelná. Obecně platí, že auta vyrobená před rokem 2016 používají starší R134a a vozidla vyrobená od roku 2017 používají R1234yf.

 

Rok výroby vozidla

Nejčastější chladivo

 Od 50 let do roku 1990 R12
 1990 – 1995 (přechodné období) R 12 / R 134a
 1995 do 2011 R134a
 2011 do konce 2016 (přechodné období R134a / R1234yf
 2017 – současnost

R1234yf

 

K doplněním klimatizace doporučujeme zvolit větší autoservis, popřípadě zavolat předem – starší a menší autoservisy si často kvůli potřebnému vybavení neumí poradit s nejnovějším typem chladícího média. Nebo můžete zvolit jistotu – v mojepneu.cz pracujeme s oběma typy chladících médií a objednat se k nám můžete online.

 

Spolu s chladícím médiem se mění i olej a kabinový filtr

Spolu s výměnou chladiva se automaticky mění částečně také olej v klimatizačním systému a je dobré vyměnit i kabinový filtr. Olej je důležitý z řady důvodů – těsní mezery mezi spoji a slouží jako mazivo kompresoru. Volba oleje vždy souvisí s používaným chladivem, typem kompresoru, velikostí a výkonem klimatizačního okruhu, použitými materiály nebo specifickými požadavky. Jeho nesprávný výběr může vést například ke zhoršení výměny tepla mezi chladivem a okolím vozidla či k nesprávnému množství oleje cirkulujícího v klimatizačním okruhu a následně k výraznému omezení životnosti kompresoru či k jeho úplnému zadření.

Běžná výměna oleje často probíhá automaticky během doplňování chladícího média, kdy je spolu s ním postupně vstřikován do systému klimatizace. Pravidelná výměna oleje kompresoru je výrazně levnější, než výměna celého kompresoru, na kterou při špatné péči zcela jistě dojde.

Doporučujeme nepodceňovat ani výměnu kabinového filtru. Vzduchový filtr slouží k ochraně před prachem, pylem a dalšími nečistotami. Kabinový filtr je zase součástí klimatizace v autě a stará se o zdravý a svěží vzduch uvnitř kabiny. Právě v něm se usazuje nejvíce bakterií, plísní a virů, proto je radno pravidelně jej měnit. Ideální je jednou ročně, nebo po cca 20 000 najetých km. Pohybujete-li se vozidlem často v terénu, na stavbách, v silně znečištěném prostředí či na nezpevněných cestách, doporučujeme vyměnit jej už po najetí 5000 km.