602 737 791

Autem na letní dovolenou II: Nepodceňujte pneumatiky

Stěrače stírají, světla svítí? S tímhle sloganem si před dovolenou vystačí reklama, vaše auto bohužel ne. Nepodceňujte pneumatiky.

Autem na letní dovolenou II: Nepodceňujte pneumatiky

V minulém díle Autem na letní dovolenou jsme se zaměřili na to, co na vozu před odjezdem zkontrolovat, které servisní úkony případně provést, a proč je dobré svěřit tuto prohlídku profesionálům. Dnes se zaměříme na pneumatiky.

Řada řidičů na ně při kontrole vozu před letní dovolenou zapomíná. Na cestách pak vidíme ojeté, podhuštěné gumy, někdy dokonce se zimním vzorem. A to přesto, že správně zvolené obutí s dobrým tlakem jízdu nejen výrazně zpříjemní. Je díky němu také bezpečnější a ekonomičtější.

 

Správný typ je základ

Obuté mějte letní, případně celoroční pneumatiky. V žádném případě se na cestu nevydávejte v zimním obutí, přestože jej u nás legislativa v létě nezakazuje. Je to nebezpečné, jízdu si tolik neužijete a rozhodně neušetříte. Spíše naopak.

Každá pneumatika je designována pro rozdílné pracovní teploty, stejně jako počasí. Zimní pneumatiky mají měkčí směs a dezén přizpůsobený k jízdě po sněhu a ledu, kdežto letní pneumatiky vykazují vyšší tuhost a dezén mají přizpůsobený pro odvádění vody během jízdy za deště.

Kvůli měkčí směsi zimního obutí se pneumatika při teplotách přibližně nad 8 °C nadměrně zahřívá. Výsledkem je její rychlé opotřebení a zhoršení jízdních vlastností. To se nejvýrazněji projevuje na brzdné dráze, která se může prodloužit až o 20 %. Například při jízdě 90 km/h se dráha k zastavení na suché vozovce protáhne zhruba o 14 metrů a za zhoršených podmínek se může prodloužit ještě výrazněji. Kromě delší brzdné dráhy se rozdílná směs projeví také v zatáčkách. Auto s přehřátými pneumatikami na cestě „plave“ a jízda je nepředvídatelná a nejistá.

Při jízdě v dešti vzorek zimního dezénu není schopný dostatečně odvádět vodu a může snadněji dojít k aquaplaningu. Ten může mít hlavně při vyšších rychlostech fatální následky.

Detailní informace o tom, proč v létě obout letní pneumatiky, se dozvíte v článku Zimní pneu v létě? Zbytečný risk na našem blogu.

A pokud ještě stále jezdíte na zimních pneumatikách, před odjezdem na letní dovolenou je pravá chvíle je vyměnit. Letní nebo celoroční pneu si můžete vybrat z naší široké nabídky a přezout u nás zvládnete na počkání, třeba po cestě z práce – stačí se objednat online na jednu z našich poboček v Kravařích, Opavě nebo Praze.

 

 

Hloubka dezénu, opotřebení a geometrie

Nespoléhejte se na věk pneumatiky a před odjezdem proveďte jejich vizuální kontrolu – především stavu a opotřebení. V létě má mít dezén u vozidel do 3,5 t minimální hloubku 1,6 mm, a to téměř ve všech zemích EU.

Hloubku dezénu měřte plošně, tedy všude tam, kde je v kontaktu s vozovkou. To znamená nejen na krajích, ale také uprostřed.

Pneumatika s dezénem opotřebovaným na hranici zákonné použitelnosti 1, 6 mm má výrazně delší brzdnou dráhu než pneumatika nová (Nové pneumatiky mají obvykle 8-9 mm hluboký dezén). Už při hloubce dezénu 4 mm je brzdná dráha vozidla na mokré vozovce dvakrát delší než u nových pneumatik. Proto nečekejte na zákonný limit a ideálně vyměňte pneumatiky dříve.

Nerovnoměrnému či zbytečnému opotřebení pneumatik se lze vyhnout dobře seřízenou geometrií. Doporučujeme proto její pravidelnou kontrolu. Rádi vám ji provedeme například na naší pobočce v Opavě nebo v Praze, kde používáme nejmodernější 3D technologie.

Vše o dezénu se dozvíte v článku na našem blogu Co je to dezén a jaká je jeho minimální hloubka?, geometrii jsme se pak věnovali v článku Co je geometrie podvozku a proč byste si ji měli nechat seřídit.

 

 

Nejčastější chyba – správné nahuštění pneumatik

Až 70 % řidičů jezdí na podhuštěných pneumatikách. Nedělejte stejnou chybu. Se správně nahuštěnými pneumatikami bude váš vůz lépe ovladatelný, bezpečnější a spotřebuje optimální množství paliva.

Jak mají být vaše pneumatiky správně nahuštěny, uvádí výrobce. Nezapomeňte, že plně naložený vůz má rozdílný doporučený tlak. Uvedený je v návodu, nebo na štítku, který je obvykle nalepený u řidiče v zádveří, případně za víčkem nádrže.

 

Nezapomeňte na rezervu

Při kontrole pneumatik nezapomeňte na rezervní obutí a stav lepící sady. Ujistěte se, že rezervní pneumatika je letní, není opotřebená a má dostatečnou hloubku dezénu. U lepící sady pak zkontrolujte její stav a datum expirace.

 

Neváhejte se obrátit na odborníky

Pokud si nejste u vašich pneumatik s čímkoliv jistí, neváhejte se obrátit na odborníky. Na naše pobočky v Kravařích, Opavě i v Praze se můžete objednat online. Kromě pneumatik vám můžeme před dovolenou provést kompletní prohlídku vozu, abyste si byli 100 % jistí nejen že dorazíte do cíle, ale že si jízdu užijete.

Vizuální prohlídku vozu včetně stavu pneumatik zvládneme při objednání online provést do 30 minut za akčních 299 Kč. Cena a čas nezahrnují použitý materiál a případné servisní zásahy. Co vše vám při letní prohlídce vozu zkontrolujeme a proč se dozvíte v článku Autem na letní dovolenou: Kontrola vozu & letní servis.