Pirelli. Luxusní vozy, závodní dráhy, unikátní technologie.
Italská značka Pirelli se od počátku 20. století soustředí na výrobu prémiového obutí s vysokým výkonem, inovativním přístupem a špičkovou kvalitou. Na svém kontě má řadu historických prvenství a úctyhodný počet technologických inovací, které zásadně ovlivnily další vývoj mobility.
Prodávané typy: Osobní, užitkové, nákladní, zemědělské, MPT-EM a bagr, motocyklové
Třída: Premium
Vznik a první úspěchy Pirelli
Příběh prémiových pneumatik Pirelli začal v Miláně roku 1872, kdy mladý inženýr Giovanni Battista Pirelli založil společnost G. B. Pirelli & C., ze které v krátké době vznikla firma Pirelli & C. O rok později spustila provoz v první milánské továrně na pryžové výrobky. Zpočátku se soustředila na výrobu sportovních míčů, hraček, pláštěnek a dalšího gumového zboží.
První úspěchy značky Pirelli nesouvisely s mobilitou, nýbrž s elektrifikací. V roce 1879 společnost zahájila výrobu pogumovaných kabelů a během pár let s nimi začala dominovat evropskému trhu. Dokázala předstihnout i dosavadního giganta gumové výroby své doby – Velkou Británii.
Do obecného povědomí se značka dostala na počátku 80. let 19. století díky dodání pogumovaných elektrických kabelů, které sloužily k osvětlení milánského divadla La Scala – jednoho z nejvýznamnějších operních domů na světě. Další významné zakázky na sebe nenechaly dlouho čekat – spojení ostrovů položením podmořských telegrafních kabelů, zavedení energetických kabelů u Niagarských vodopádů nebo u řeky Nil či elektrifikace železnic. Budoucnost značky se ale na přelomu 19. a 20. století vydala jiným směrem.
Pneumatiky Pirelli
Pirelli patří ke společnostem, které dobře odhadly potenciál začínajícího automobilového průmyslu, a které se přímo podílely na jeho rozmachu a dalším vývoji. První automobilové pneumatiky vyrobila italská firma v roce 1901.
Značka vždy držela krok s dobou a často určovala směr dalšího vývoje. S příchodem radiálních pneumatik ve druhé polovině 40. let 20. století tak nezůstala pozadu. Jejich vlastní verzi zveřejnila po čtyřletém vývoji roku 1953.
Radiální pneumatika Pirelli dostala jméno Cinturato. Jejím hlavním rysem byl pevný pás radiálního materiálu mezi kostrou a běhounem. Tato konstrukce poskytovala násobně větší úroveň bezpečnosti, výkonu a nižšího opotřebení než běžné dobové obutí. Výrobu pneumatik s ocelovým kordem zahájilo Pirelli roku 1959.
V 70. letech zaznamenala značka nejvýraznější technologický pokrok, když při vývoji nových pneumatik využila svůj know-how získaný při výrobě obutí pro závodní vozy a navázala na konstrukci nízkých pneumatik. Na novém prototypu nízkého obutí důsledně pracovala, dokud světlo světa nespatřily supernízké sportovní pneumatiky, které ovládly nejen sportovní sektor. Díky vysokému výkonu a skvělým jízdním vlastnostem si rychle získaly oblibu u předních výrobců automobilů.
Výrazné posílení výzkumu v prvním roce nového milénia měla na svědomí inovativní technologie MIRS (Modular Integrated Robotized System), která měla kompletně proměnit proces výroby pneumatik Pirelli. O dva roky později představila značka novou technologickou místnost založenou na CCM (Continuous Compound Mixing), kde testuje inovativní směsi a materiály. Projekt technicky nejvyspělejšího závodu Pirelli odstartoval v roce 2008 v Settimo Torinese.
Nejen díky tomu spatřila roku 2009 světlo světa první vysoce výkonná pneumatika reflektující zelenou filozofii – Cinturato P7. Jejímu uvedení na trh přecházel letitý vývoj zaměřený zejména na výzkum energetické účinnosti pneumatik.
Pirelli žije nejen světem mobility, hrdě nese také odkaz svých zakladatelů a italské obchodní tradice. V roce 2008 tak na společný impuls společnosti i rodiny Pirelli vznikla nadace Pirelli Foundtaion, která má za úkol nejen chránit historické dědictví značky Pirelli, ale také propagovat podnikatelskou kulturu jako nedílnou součást italského kulturního dědictví.
Sportovní pneumatiky Pirelli
Nedílnou součástí společnosti Pirelli je motosport. A to od doby, kdy se poprvé začala soustředit na výrobu pneumatik. Už jeden z jejich vůbec prvních úspěchů v oblasti mobility je spjat se sportem, a sice s vítězstvím Velké ceny Francouzského automobilového klubu (Grand prix of the Automobile Club Of France) v roce 1907. V závodu Peking – Paříž tehdy s náskokem tří týdnů zvítězil vůz obutý do pneumatik Pirelli. Jeho posádku tvořili novinář Luigi Barzini, kníže Scipione Borghese a jeho osobní šofér Ettore Guizardi, který řídil většinu cesty.
V meziválečném období uvedla značka na trh první inovativní sportovní pneumatiku – Superflex Stella Bianca, která disponovala zesíleným běhounem tak, aby vydržela vysoké rychlosti. Oblíbená byla zejména v Itálii ve třicátých letech.
I dnes Pirelli úzce spolupracuje s řadou předních motoristických soutěží. Po 19 letech, v červnu 2010, se značka vrátila k závodům Formule 1 a od roku 2011 je jejím výhradním dodavatelem pneumatik. Stejně tak je Pirelli od roku 2004 exkluzivním dodavatelem pneumatik Světového supermoto šampionátu (Superbike World Championship) a řady dalších soutěží, jako je Ferrari Challenge, kterému dodává pneu od jejího vzniku před čtvrtstoletím, nebo Lamborgini Super Trofeo, kde dodává pneu od roku 2009, tedy od prvního ročníku evropského mistrovství. Od letošní sezony (2024) dodává také pneu pro MOTO2 a MOTO3 v seriálu MOTO GP.
Unikátní technologie pneumatik Pirelli
Značka Pirelli je známá svými inovacemi na špičkové úrovni, které určují celosvětové trendy v oblasti mobility. Léta vývoje vedla k vytvoření řady originálních technologických řešení zvyšujících jízdní komfort a celkovou mobilitu.
Technologie Pirelli Noise Cancelling System zásadním způsobem snižuje hluk, který se přenáší do kabiny vlivem odvalování pneumatik, což maximalizuje komfort jízdy. Unikátní systém využívá polyuretanovou houbu umístěnou uvnitř konstrukce pneumatiky, která pohlcuje vibrace vzniklé kontaktem povrchu vozovky s dezénem běhounu. Toto snížení hluku není zanedbatelné – jedná se totiž o 2–3 decibely, tedy o polovinu standardního hluku.
Pokračovat v jízdě při případném defektu umožňuje technologie Pirelli Seal Inside. Speciální tmel uvnitř pneumatiky dokáže obklopit předmět, který pronikne stěnou obutí. Dojde tak k utěsnění průrazu bez ztráty tlaku vzduchu. Po vyjmutí předmětu, který defekt způsobil, tmel dokáže vyplnit vzniklý otvor a utěsnit jej do té míry, že pneumatika neztratí nic na své životnosti.
S defekty souvisí i další technologie vyvinutá italskou značkou – Pirelli Run Flat umožňuje v případě poškození pneumatiky udržet stabilitu vozidla tak, aby bylo možné pokračovat v jízdě ještě dalších 50 km v rychlosti 50km/h. Pneumatiky opatřeny touto technologií disponují specifickými výztuhami v bočnici, které dokáží udržet boční a příčné zatížení i při absenci tlaku.
Systém Cyber Tyre je prvním systémem na světě, který dokázal pneumatiky vybavit snímači, které shromažďují důležité údaje, jež vozidlu sdělují v reálném čase. Jízda je díky nim bezpečnější a vozidlo výkonnější.
Vlastní technologie Pirelli nezapomínají ani na elektromobily, pro které společnost vyvinula obutí Elect. To je konstruováno tak, aby díky nízkému valivému odporu spotřebovávalo méně energie a tedy šetřilo baterii a prodlužovalo jízdu každého elektromobilu.
Expanze
Celosvětová expanze byla pro Pirelli vždy důležitou součástí strategie. Zejména na začátku 20. století se společnost rychle rozrůstala a své závody zakládala po celém světě – od západní Evropy po Jižní Ameriku.
Významným milníkem v rozšiřování obchodního vlivu firmy se stal rok 1922, kdy prostřednictvím milánské burzy vstoupila společnost na burzu newyorskou a stala se první italskou společností, jejíž akcie byly obchodovány na americkém trhu.
Své pozice na americkém kontinentu značka upevňovala od 40. let 20. století. K významnému kroku v tomto směru přistoupila v roce 2012, kdy v Silau otevřela první závod z mexické skupiny. Vyrábí se v něm prémiové obutí určené pro zásobování oblasti NAFTA (Severoamerické dohody o volném obchodu – North American Free Trade Agreement).
Na jih a východ Evropy se firma Pirelli začala rozrůstat v 60. letech, kdy založila výrobnu v řeckém Patrassu. Plný potenciál oblasti ale objevila až na počátku 21. století, kdy spolu se společností Continental AG zahájila ve společném podniku výrobu ocelových kordů v Rumunsku. Značka Pirelli ve sdíleném podniku brzy získala 80% podíl a v roce 2005 postavila továrnu ve Slatině.
Do Asie se značka Pirelli začala rozrůstat v 60. letech založením podniku v tureckém Izmitu, ale svou výrobu zde plně rozvinula až později. Roku 2005 expandovala na dálný východ otevřením první výrobny v čínské provincii Shandong. V souladu se plánem mít silné pozice v obchodně-geograficky strategických oblastech se Pirelli stalo součástí dohody z roku 2015 mezi společnostmi Camfin, LTI, Coiv a ChemChina za účelem dlouhodobého rozvoje technologií na daném území.
V roce 2011 značka expandovala na ruský trh prostřednictvím společného podniku s Rostec (v té době Rostekhnologii – ruské organizace zaměřené na výrobu Hi-tech produktů), o rok později začala firma Pirelli vyjednávat pozice v Indonésii, kde podepsala dohodu o společném podniku se společností Astra Otoparts na vybudování závodu určeného k výrobě pneumatik pro motocykly v Indonésii.
Naše tipy na pneumatiky Pirelli
Letní pneumatiky
Pirelli P7 Cinturato – vysoce výkonné ekologické pneumatiky navržené pro maximální zážitek z jízdy za zachování vysoké bezpečnosti i výkonu.
Prémiové obutí Pirelli P7 Cinturato se řadí do ekologické řady pneumatik Pirelli, které jsou vyráběny s ohledem na životní prostředí. Vyrobené jsou ze speciálních ekologických směsí, které nevyužívají aromatické oleje, zpomalují opotřebení pneumatiky a brání zvýšenému šíření škodlivých látek po okolí.
Přesto neztrácí nic na své vysoké výkonnosti. Jejich konstrukce využívá inovativní technologie, které snižují valivý odpor, a tedy šetří palivo a zvyšují její životnost. Přitom si zachovávají skvělé jízdní vlastnosti na suché i mokré vozovce. Díky souvislým podélným drážkám efektivně odvádí vodu z kontaktních míst a zvyšují tak bezpečnost jízdy za mokra a snižují možnost aquaplaningu. Bezpečnost posiluje navíc technologie Pirelli Seal Inside. Ke komfortu za jízdy přispívá nízká míra hlučnosti.
Pirelli P-Zero PZ4 Luxury Saloon
Pirelli P-Zero PZ4 Luxury Saloon jsou evolucí úspěšné řady Pirelli P Zero. Špičkový zážitek z jízdy nabízí i těm nejnáročnějším řidičům. Důkazem je jejich homologace pro nejluxusnější vozy, jako jsou Aston Martin, Maserati, Porsche či Tesla.
Zde není co dodat. Speciální dezén rozdělený na dvě části – vnitřní strana je obohacena větším podílem siliky a zajišťuje tak lepší trakci i jízdní komfort při větší rozteči kol, vnější strana nabízí unikátní design s jedinečnou strukturou bočních lamel kolmých vůči obvodným drážkám. Díky tomu pneumatiky lehce odvalují a vykazují ještě nižší hlučnost a valivý odpor. Špičková přilnavost a extrémně rychlá odezva hodná závodních vozů je samozřejmostí. Pro zvýšení bezpečnosti využívají technologii Pirelli Run Flat.
Zimní pneumatiky
Pirelli Winter Sottozero Serie III.
Inovativní zimní pneumatiky Pirelli Winter Sottozero Serie III. pro vozy vyšší třídy jsou výkonné, odolné, bezpečné a v neposlední řadě ekologické. Díky spolupráci s předními výrobci prémiových vozidel při jejich vývoji nabízejí špičkové jízdní vlastnosti a neopakovatelný zážitek z jízdy.
Prémiové zimní pneumatiky Pirelli Winter Sottozero Serie III. umožňují vychutnat si maximální výkon bez jakýchkoliv kompromisů za všech povětrnostních podmínek. Vybaveny jsou symetrickým dezénem, který prošel výraznou změnou. Jeho šípové uspořádání pomáhá k maximální trakci na sněhu a rozšířená styčná plocha zvyšuje bezpečnost. Vylepšené 3D lamely podporují olvadatelnost na suchu, které je v zimě na našem území čím dál častější. Na druhou stranu rozšířené podélné drážky efektivně odvádí vodu. Nízký valivý odpor a vysoký ohled na životní prostředí při výrobě i používání je v souladu se současným důrazem na ekologii. O dokonalé tlumení hluku se stará systém Pirelli Noise Cancelling.
Letní pneumatiky pro elektromobily
Prémiové pneumatiky Pirelli Scorpion Elect pro elektromobily ztělesňují vše, co se od italské značky Pirelli očekává – nejnovější technologie, vysoký výkon, bezpečnost a ohled na ekologii.
Pirelli Scorpion Elect je obutí, které je výsledkem letitých výzkumů soustředěných na snížení ekologické stopy za zachování maximálního zážitku z jízdy. Každý prvek pneumatiky byl navržen tak, aby s přehledem čelil specifickým výzvám elektrického vozidla a zajistil jeho optimální interakci s vozovkou. Harmonický soulad s elektromobilem, maximálním výkonem a nenahraditelný zážitek z elektrické jízdy zajišťují speciální směsi a přepracovaný design dezénu, který nabízí sníženou spotřebu energie, optimalizuje akustický komfort a zároveň zaručuje vysokou reaktivitu – technologii nazývá Pirelli jednoduše: Elect.
Zimní pneumatiky pro elektromobily
Pirelli P Zero Winter TO ELT NCS Cyber
Pirelli P Zero Winter TO ELT NCS Cyber jsou prémiové zimní pneumatiky pro elektromobily vyvinuté ve spolupráci s předními výrobci automobilů, které vykazují dokonalou přilnavost, perfektní záběr a vysoký výkon – základní hodnoty dezénu P ZERO.
S Pirelli P Zero Winter TO ELT NCS Cyber si můžete užít zimní sezonu s plným výkonem vašeho elektromobilu a zažít rychlou jízdu jako v létě. Bloky vnějších ramen jsou konstruovány s nižší hustotou lamel, kterou kombinují s vyšší tuhostí, kterou využijete jako podporu v zatáčkách. Dva centrální bloky jsou rovněž tužší a poskytují tak dobrou ovladatelnost, o účinný odvod vody se starají tři obvodové drážky. Prémiové vybavení Pirelli Cyber sleduje stav pneumatik v reálném čase a okamžitě podává informace do kabiny.
Celoroční pneumatiky
Pirelli Cinturato All Season SF 2
Pirelli Cinturato All Season SF 2 jsou novou generací celoročního obutí 3PMSF. Nabízejí ideální řešení pro řidiče, kteří hledají inovativní řešení mobility. Vyvinuty jsou tak, aby podávaly vysoký výkon ve městě i na cestách za zachování bezpečnosti a vysokého kilometrového nájezdu.
Předností celoročních pneumatik Pirelli Cinturato All Season SF 2 je prvotřídní komfort, který nabízí optimální sekvence roztečí nabízející nízkou hladinu hluku, a vysoký kilometrový nájezd, kterého dosahuje vynikajícím rozložením tlaku a rovnoměrnému mechanickému namáhání. Jejich nová adaptivní směs zajišťuje vynikající úroveň výkonu v širokém rozsahu teplot, díky čemuž vykazují skvělý výkon za mokra i za sucha. Dezén ve tvaru V má středové klikaté drážky a navržen je tak, aby poskytoval co největší bezpečnost i v případě aquaplaningu. Díky optimálnímu umístění, hloubce a délce 3D lamel vykazují pneumatiky Pirelli Cinturato All Season SF 2 také skvělou přilnavost na sněhu. Využívají technologie Run Flat a sealinside, takže i v případě defektu dorazíte bezpečně do cíle.
Motocyklové pneumatiky Pirelli
Cestovně sportovní obutí
Sportovně cestovní obutí nabité nejmodernějšími technologiemi:
BIAS belted construction – speciální konstrukce využívající aramidový pásek dokonale tlumí vibrace a deformace při dynamické jízdě
Cross Ply construction – díky složení z několika vrstev textilií potažených gumou podává vždy požadovaný výkon
Radiální konstrukce kostry – patentovaná technologie používá radiální konstrukci s ocelovým páskem, který mění pevnost a pružnost celé pneumatiky podle jejího nejčastějšího užití
Sportovně cestovní obutí Pirelli Angel GT vykazuje maximální přilnavost na mokrém povrchu i při nízkých teplotách a zároveň nedělá kompromis v použití na suchém povrchu. Jde o evoluci obutí Angel ST, která rozšiřuje použití od sportovní jízdy po cestování ve dvou při plné zátěži. Vysoký kilometrový nájezd Angel GT definuje nový standard pro cestovně sportovní pneumatiky. Konstrukce a materiál pláště jsou dokonale přizpůsobené pro sportovně cestovní jízdu s vysokou přilnavostí v náklonu i při akceleraci. Angel GT využívá dvojitou směs pneumatik a vykazuje stálý výkon po celou dobu své životnosti.
Sportovní obutí
Supersport gumy DIABLO ROSSO IV z vícesložkové směsi obohacené křemíkem jsou perfektní volbou pro všechny milovníky dynamické jízdy a majitele supersportovních motocyklů, kteří od svého obutí vyžadují jen to nejlepší.
DIABLO ROSSO IV jsou přímým nástupcem obutí Diablo Rosso III. Už tak vysokou laťku oblíbené sportovní řady motocyklistických pneumatik posouvají ještě výše. Díky nejnovějším technologiím vykazují perfektní přilnavost a záběr za mokra i za sucha na všech typech asfaltu a za všech povětrnostních podmínek. Nabízejí přesnou zpětnou vazbu a skvělou akceleraci, díky čemuž lze dokonale využít vysoký výkon motocyklu. Vynikají skvělou přilnavost při brzdění, zvýšení tahu v extrémních úhlech náklonu a skvělou trakcí při výjezdu ze zatáčky.
Závodní obutí
Oficiální pneumatiky World Superbike Championship od Pirelli. Ryze závodní plášť ve směsi SC1 – vylepšené závodní SC směsi pro maximální a stálý výkon na dráze. Bezkonkurenční trakce a stabilita při těch nejvyšších rychlostech.
Diablo Superbike SC1 jsou stvořené pro pro jízdu na závodním okruhu. Jsou proto vyrobené z materiálů designovaných pro maximální odolnost při jízdě s vysokým zatížením. Vykazují vysokou perzistenci proti opotřebení, dokonalou přilnavost v náklonu i zatáčkách a rovnoměrné rozložení tlaku. Ve výkonu nepolevují v žádném kole, jejich konstantost je až zarážející. Speciálně vyvinutý profil dodává jistotu a stabilitu i v nejostřejších zatáčkách.
Cestovní obutí
Trailová pneumatika nabitá nejnovějšími technologiemi Pirelli, určená pro silniční endura a adventure motocykly.
Pirelli Scorpion Trail II je nástupcem oblíbeného obutí SCORPION Trail. Jejich nová verze si bere to nejlepší ze světa cestovních i off-road pneumatik. Agresivní vzorek podporovaný řadou technologických inovací nabízí skvělou stabilitu ve vysoké rychlosti, dobře udržuje trakci na špinavém povrchu, umožňuje snadné ovládání i plně naloženého motocyklu a poskytuje jedinečný komfort a přilnavost za všech jízdních podmínek.
Terénní pneumatiky
Obutí pro krosové motorky, které vzniklo po letitém vývoji ve spolupráci s nejlepšími motokrosovými jezdci, jako je Tony Ciaroli.
Při vývoji Scorpion MX32 byl brán důraz především na maximální přilnavost na měkkém až středně měkkém povrchu. Scorpion MX32 proto vykazuje perfektní jízdní vlastnosti při jízdě na blátě, písku, trávě nebo štěrku, relativně dobře ale funguje i na tvrdších površích. Jeho konstrukce se vyznačuje dezénem do tvaru V, který nabízí optimální stabilitu při brzdění i zatáčení. Boční dezén na přední pneumatice je speciálně vyvinutý pro ideální přilnavost ve směru jízdy, dvousložková směs ještě více posiluje stabilitu, přilnavost a odolnost.