602 737 791

4 tipy, jak se správně starat o autobaterii

Jak se starat o autobaterii v zimě, jak v létě a jak prodloužit její životnost až o několik let? Stačí jednoduchá, pravidelná péče. A hlavně: nepodlehnout mýtu, že jí škodí pouze nízké teploty.

4 tipy, jak se správně starat o autobaterii

Strčíte klíček do zapalování, nastartujete a … nic. Prázdné cvakání. Vybito. Podobný scénář zažil snad každý z nás. Přitom je tak snadné se mu vyhnout. Ve zkratce: jezděte alespoň jednou týdně trasy okolo 30–50 km, nevystavujte baterii extrémním teplotám, pravidelně kontrolujte její stav a udržujete ji plně nabitou. Jednoduchá opatření, která zajistí vaši autobaterii dlouhou životnost. A naopak. Zanedbejte je a …. Špatný stav autobaterie nemusí znamenat pouze její výměnu. Poškozený může být například také alternátor a náklady na případnou opravu se znatelně zvýší …

 

A teď podrobněji:

 

1. Jezdit, jezdit a jezdit

Autobaterie se dobíjí během jízdy. Nejlepší údržbou autobaterie je tedy jízda. To ví každý. Co už ví méně řidičů je fakt, že záleží na stylu jízdy, její délce a typu baterie. Obecně se dá tvrdit, že autobaterii prospívá delší, konstantní jízda. Naopak přerušované popojíždění na krátké vzdálenosti autobaterii škodí obdobně, jako dlouhodobé stání.

Toto pravidlo 100 % platí u starších automobilů bez systému start-stop, kdy alternátor generuje elektrickou energii a dobíjí autobaterii po celou dobu jízdy. Stačí tak jezdit denně trasy cca nad 30 km a dostatečná péče je zaručena. Pokud takovou možnost nemáte, zkuste alespoň jednou týdně ujet najednou 50 km nebo zvládnout přibližně 30 minut konstantní jízdy.

U automobilů se systémem start-stop je situace odlišná. Autobaterie se u nich dobíjí dle potřeby a využívá k tomu primárně brzdění motorem. Tento systém výrazně snižuje spotřebu paliva i emise, na druhou stranu více namáhá baterii. Je zde také možnost, že se baterie nejen nezvládne nabít do plna, ale že její kapacita během jízdy klesne na nižší úroveň, než byla na začátku. Je proto dobré ji pravidelně kontrolovat, dobíjet, případně používat udržovací nabíječku. Znatelně se tak prodlouží její životnost.

 

 

2. Nevystavujte baterii extrémním teplotám

Extrémní teploty bateriím nesvědčí. Nesvědčí jim do té míry, že zásadně ovlivňují jejich životnost. A nejedná se pouze o teploty pod bodem mrazu. Likvidační jsou pro ně především teploty vysoké.

Proč tedy baterie selhávají právě v zimě? Jedná se vlastně o závěr zhoubného cyklu. Vysoké letní teploty urychlují v baterii chemické reakce (sulfatace), které mají vliv na stárnutí akumulátoru. Mráz pak zkázné dílo dokoná – promrzlý motor se zatuhlým olejem je náročnější otočit a je tedy potřeba více energie. Navíc baterka dostává v zimě více zabrat od řidičů samotných – na vině jsou především vymoženosti zvyšující komfort za jízdy. Z léta poškozená baterie tak nemá šanci vyšší zimní nároky ustát. Jak tomu zabránit? S péčí o baterii začněte už v létě:

 

Jak se starat o autobaterii v létě

Kvůli vysokým teplotám baterie trpí rychlejším vybíjením, které může vést k sulfataci, a ta ji nenávratně poškodí. Přestože pak zdánlivě působí, že je v pořádku, problém se projeví v zimě, kdy nebude mít dostatečnou kapacitu k nastartování. Situaci lépe zvládají bezúdržbové akumulátory, nicméně i pro ty jsou ideální teploty do 25°C. Jak riziko poškození snížit?

  1. Snažte se auto parkovat co nejvíce ve stínu.
  2. Vyhněte se používání klimatizace při krátkých jízdách.
  3. Pokud jste jeli autem na dovolenou, nenechávejte jej stát celou dobu nehnuté. Zejména v přímořských oblastech to může být pro autobaterii likvidační. Raději si naplánujte výlet nebo dva za týden a projeďte se.

 

Jak se starat o autobaterii v zimě

Případné problémy se zimním startováním způsobilo pravděpodobně nesprávné zacházení s baterií v létě. I když start studeného motoru potřebuje více energie, dostatečně nabitá baterie nemá problém se startováním v teplotách ani okolo -50°C. Vybitá baterie naopak zvládne zamrznout i při pár mínusových stupních. Pokud v zimě pravidelně jezdíte delší trasy, mělo by být vše v pořádku. Pokud ne, tak:

  1. Baterii pravidelně kontrolujte a případně dobíjejte.
  2. Nejhorší je dlouhodobé stání v mrazu. Pokud s autem neplánujete vyjet delší dobu a parkujete jej na ulici, baterii vyjměte a uskladněte na temném, suchém místě, s teplotou ideálně okolo 10–5 °C, maximálně 20°C. Pozor! S vyjmutím může být u novějšího auta problém, například kvůli kódování.
  3. Pokud parkujete v garáži, baterii by se nemělo nic stát, co se teploty týče. Vytápění není třeba ...

 

 

3. Pravidelně kontrolujte stav autobaterie

Každé výrazné vybití baterii nenávratně poškozuje a snižuje její životnost, případně ji dokáže vyřadit z provozu úplně. Chcete-li, aby vám baterie vydržela co nejdéle, je dobré ji pravidelně kontrolovat.

Jak autobaterii kontrolovat? V ideálním případě navštivte autoservis. Stav autobaterie vám zkontrolují zkušení automechanikové, kteří vědí, jak naložit s výsledkem měření. Díky profesionálnímu vybavení dokáží určit nejen aktuální kapacitu baterie, ale pomocí dalších měření a zátěžových testů přesně analyzují její stav. Diagnostikovat budou například:

  • Napětí
  • Stabilitu napětí
  • Pokles napětí při zapalování
  • Komunikaci s ostatními prvky
  • Nabíjení bez zatížení (kontrola alternátoru a regulátoru napětí)
  • Nabíjení se zatížením (ověřuje navíc také účinnost palubních elektrických zařízení)


Navíc se nejedná o nijak drahý zákrok. Například v servisech Mojepneu provádíme tuto diagnostiku za 99 Kč.

Nicméně základní kontrolu autobaterie zvládnete i doma pomocí voltmetru, testeru baterií nebo multimetrem. Napětí v akumulátoru by se mělo pohybovat v rozmezí 12,5–12,8 V. Naměříte-li tuto hodnotu, vše by mělo být v pořádku. Jakákoliv nižší hodnota znamená, že baterii je nutné dobít. Ne vždy ale půjde plně obnovit její kapacita. Orientačně:

  • 12,8 V = cca 100 % Vše je v pořádku.
  • 12,5 V = cca 75 % Baterii je třeba dobít.
  • 12,3 V = cca 50 % Baterii je nutné neprodleně dobít, nejspíše už to nepůjde jízdou, ale budete muset použít externí nabíječku.
  • 12,1 V = cca 25 % Baterii možná zachráníte, pokud nebyla na tak nízkou hodnotu vybitá cca 10 h.
  • 11,9 V = 0 % Baterie je nenávratně poškozená. Je nutné ji vyměnit.

 

Naopak naměříte-li hodnotu nad 12, 9 V, znamená to, že v baterii je přepětí a je nutné ji vybít na správnou hodnotu. Tento zákrok provedete jednoduše. Zapnete dálková světla.

U starších vozidel, které jsou vybavené údržbovým akumulátorem, je navíc nutné zkontrolovat hladinu elektrolytu. Prostě odšroubujte víčka, která baterii uzavírají, a po rysku dolijte čistou destilovanou vodu. U moderních vozidel se tímto úkonem nemusíte zabývat.

U všech typů autobaterií je také potřeba zkontrolovat kontakty. Nečistoty na nich kladou odpor a ztěžují startování. K jejich případnému očištění použijte speciální sprej.

 

 

4. Mějte vždy plně nabito

Autobaterie pracují na jiném principu, než jsme zvyklí u lithiových baterií mobilních telefonů nebo laptopů, které vyžadují nabíjení tak nějak uprostřed – ani moc, ani málo. Takové chování autobateriím škodí. Pro zdraví akumulátoru ve vozidle je základ mít vždy nabito na 100 %, minimálně na 85–90 %. Nižší hodnoty mohou být problematické.

Pokud napětí autobaterie klesne pod 11, 9 V znamená to nejen, že je plně vybitá, ale také nevratně poškozená. Při vybití na tak nízkou hodnotu totiž uvnitř akumulátoru dochází k sulfataci (lze poznat podle toho, že se baterie začne nafukovat), která následně zabraňuje vodivosti. Výsledkem je v nejlepším případě snížená kapacita baterie. Pozor! K tomuto procesu může dojít už po 24 hodinách od vybití baterie.

 

Jak dlouho vydrží autobaterie bez dobíjení?

Vše závisí primárně na tom, jak se s autobaterií zachází. Správná údržba prodlužuje životnost až o několik let, naopak špatné zacházení dokáže baterii uvařit výrazně dříve.

Průměrná životnost akumulátoru je u běžných vozidel 4–6 let. Bez provozu a zapojená v autě vydrží přibližně měsíc. Nabitá na 100 % a uložená v ideálních podmínkách zvládne být v dobré kondici cca půl roku.

U moderních automobilů také záleží na tom, zda jsou vybavené systémem start-stop, který baterii více namáhá.

 

 

Péče o autobaterii není nijak náročná. Stačí dodržovat čtyři uvedená pravidla, a vydrží vám opravdu dlouho. Platí to i naopak – jejich nedodržení život baterie výrazně zkrátí. A nezapomeňte: Vždy je dobré řídit se pokyny výrobce.