602 737 791

Základ zdravého motoru: pravidelná výměna oleje a filtrů

Optimální výkon, delší životnost, nižší spotřeba. Motorový olej je esenciální kapalinou každého spalovacího motoru. Spolu s olejovým filtrem zajišťují jeho perfektní funkci. Proč a jak často je měnit?

Základ zdravého motoru: pravidelná výměna oleje a filtrů

Motorový olej je stěžejní provozní kapalinou srdce každého motorového vozidla – motoru. Prohání se jeho útrobami a stará se o jeho hladký chod, čistí jej a chrání před opotřebením. K jeho správné funkci, a tedy i ke správné funkci motoru, je třeba jej pravidelně měnit.

Přestože je řada motoristů s tímto faktem obeznámena, výměnu oleje, často z finančních důvodů, podceňuje. Případně mění olej, ale vyhýbá se výměně olejového filtru. Oba prvky však pracují společně a dohromady tvoří základ efektivního fungování motoru.

Výměna oleje a filtru tedy není banální zákrok. Jedná se o kritický bod péče o automobil a jeho zanedbání se může výrazně prodražit, případně mít fatální následky.

Jak často olej a filtr měnit? Přibližně jednou ročně. Vše záleží na řadě faktorů. Od typu konkrétního vozidla přes způsob jízdy až po podmínky, ve kterých má motor fungovat.

 

Proč jsou motorový olej a filtr tak důležité pro správnou funkci motoru?

Motorový olej má na starosti řadu stěžejních úkonů:

1. Lubrikuje motor: Olej cirkuluje motorem mezi pohyblivými částmi, které promazává. Zabraňuje jejich opotřebení a zásadním dílem přispívá k dlouhodobé životnosti motoru.

2. Ochlazuje motor: Olej absorbuje generované teplo a zabraňuje přehřátí motoru, které by jinak vedlo k jeho poškození.

3. Čistí motor: Při oběhu motorem zachycuje olej řadu nečistot vzniklých spalováním a z motoru je během své výměny odvádí pryč.

4. Chrání motor: Vytváří přirozené těsnění mezi písty a válci. Udržuje tak kompresi a zároveň díky obsaženým aditivům brání korozi.

5. Snižuje spotřebu: Některé oleje jsou vybaveny aditivy, která by měla ještě více snižovat tření, zvyšovat účinnost spalování, a tedy i šetřit palivo.

A jak do toho všeho zapadá olejový filtr? Jeho úkolem je zachytit nečistoty, které olej při svém oběhu motorem pohltí. Nutně tak dochází k jeho opotřebení a nakonec ucpání. Pokud se filtr ucpe, dojde k omezení průtoku oleje motorem, následnému zvýšení tření, a tedy i opotřebení a potenciálnímu selhání motoru.

 

Co se stane, když olej a filtr nevyměním?

Motorový olej časem degraduje. Za provozu dochází k jeho znečištění, oxidaci a časem se rozpadá. Ztrácí své lubrikační vlastnosti, mění se v hustý kal. V této fázi už neplní žádnou ze svých funkcí. Naopak. Zvyšuje tření a zanáší průchody motoru.

Spolu s ucpaným filtrem přispívá k:

1. Výrazné zkrácení životnosti motoru, které může vést až k jeho nevratnému poškození. Za běhu motor spotřebovává olej. Úměrně s jeho sníženou hladinou a stářím může dojít k opotřebování ložisek, těsnění, turbodmychadla, a dokonce i pístních kroužků, válců či pístů. Jeho nedostatek a ztráta mazacích vlastností nakonec vede k poškození jednotlivých částí motoru, přehřátí a nakonec zadření. To je vlastně nejčernější scénář: uvnitř motoru se nahromadí množství karbonových usazenin, které způsobí nedostatečné promazávání a motor fatálně poškodí.

2. Snížení výkonu. Starý motorový olej obsahuje velké množství pevných částic vzniklých spalováním. Ty mohou časem ucpat filtr, který začne bránit oleji ve volném oběhu motorem, který je kvůli tomu nedostatečně lubrikovaný. Následkem je snížená pohyblivost jeho jednotlivých součástí, a tedy i snížení výkonu motorového vozidla, zvýšení spotřeby paliva či horší odezva. Tento proces lze v některých případech poznat tak, že vaše auto už „netáhne“ tak, jak jste byli zvyklí.

3. Vyšší hlučnost. Správně promazaný motor není příliš hlučný. A platí to i naopak. Kvůli starému oleji je motor výrazně hlučnější. Především pak při nižších teplotách a zvláště po startu. Slyšet můžete i kovové zvuky, které signalizují nejen starý olej, ale také jeho nízké množství.

 

Jak často olej a filtr měnit?

Obecné informace uvádějí nutnost výměny motorového oleje a filtru co 2 roky, případně každých ujetých 30 000 km. Nicméně odborníci a automechanikové se shodují na poloviční lhůtě, ke které se přikláníme i my: motorový olej a filtr vyměnit po 10–15 000 km, případně 1 za rok.

Pokud se s motorovým vozidlem pohybujete v náročných podmínkách, tedy ve městech, kde je vyžadováno časté startování, ve vysokých teplotách nebo v oblastech s vysokou prašností, nebojte se interval zkrátit ještě více, a to na výměnu každých 5–8 000 km, případně co 6 měsíců. Stejný interval můžete dodržovat, pokud chcete svému motoru dodat co nejlepší péči.

U longlife olejů je možné interval prodloužit. Vždy se řiďte pokyny výrobce.


Co ovlivňuje četnost výměny motorového oleje a filtru?

Na četnost výměny oleje a filtru má vliv řada faktorů. Mezi nejdůležitější z nich řadíme:

1. Typ vozidla a motoru. Zejména dieselové motory vyžadují ke správné funkci častou výměnu motorového oleje. Čím kvalitnějšího, tím lépe. Zásadně to ovlivňuje správnou funkčnost motoru a jeho součástek.

2. Jízdní podmínky. Prostředí, v jakém se s automobilem pohybujete, má zásadní vliv na opotřebovávání motorového oleje. Pro běžného motoristu je největší zhoubou městský provoz: časté starty a rozjíždění, zastavování, extrémní teploty.

3. Věk a stav motoru. Se stoupajícím věkem motoru se stupňuje také frekvence nutnosti výměny motorového oleje a filtru. Takový motor je totiž více opotřebovaný a ke správnému chodu potřebuje vyšší stupeň lubrikace.

4. Doporučení výrobce. Ve všech případech dodržujte pokyny výrobce. Zkrácením nic nepokazíte. Prodlužovat interval byste však neměli v žádném případě.

 

Základ zdravého motoru: pravidelná výměna oleje a filtrů

Pravidelná výměna motorového oleje a filtru nejsou volitelným úkonem, který může, ale nemusí mít vliv na provoz motorového vozidla. Jedná se o zásadní krok při údržbě každého automobilu, který zaručuje jeho optimální chod a podporuje jeho dlouhodobou životnost.

Přestože za určitých podmínek zvládnete výměnu motorového oleje i v domácím prostředí (máte – li k dispozici zvedák či rampu a nádobu na vypouštění a likvidaci opotřebovaného oleje), je lepší svěřit úkon odborníkům. V mojepneu Vám olej i filtr rádi vyměníme. Celý proces zvládneme přibližně za hodinu. Rezervovat místo si můžete v našem rezervačním systému pro autoservis v Opavě nebo v Kravařích.

Při výměně motorového oleje a filtru obvykle měníme po domluvě také ostatní filtry. Zejména pak vzduchový filtr motoru, což je vzhledem k jeho funkci povinnost. Kromě motoru totiž chrání od prachu také olejovou náplň. Více o automobilových filtrech, jejich funkci a jak často je měnit se dozvíte v článku Jak často měnit filtry v automobilu a proč?