Jak často měnit filtry v automobilu a proč?
Olejový, vzduchový, kabinový a palivový filtr. Zvedají životnost motoru, komfort a bezpečnost jízdy, snižují spotřebu, chrání vaše zdraví. Naopak opotřebované působí přesně naopak.
Filtry. Zásadní komponenty automobilu. Přímý vliv mají nejen na kvalitu a komfort jízdy, ale také na zdraví řidiče, spolujezdců i vozidla samotného. Přesto se řada motoristů snaží šetřit právě na nich. A právě filtry jsou příkladem částí automobilu, na kterých se šetřit rozhodně nevyplatí.
Jejich úkolem je čistit vše, co proniká do motoru a kabiny. Postupem času tak dochází k jejich zanesení. To je v pořádku. Je to jejich funkce. V pořádku ale není jezdit s nimi, když jsou opotřebované. Filtry ve špatném stavu zvyšují spotřebu paliva i úroveň hluku, přispívají k rychlejší degradaci motoru a mohou způsobit jeho fatální poškození. Automobilové filtry jsou tedy spotřební zboží a je nutné je pravidelně měnit.
V naprosté většině autoservisů mění filtry automaticky spolu s dalšími souvisejícími úkony. Zpravidla se tak děje při výměně motorového oleje nebo v rámci servisu klimatizačního systému.
Olejový filtr
Kdy měnit: Vždy při výměně motorového oleje – zpravidla jednou za rok nebo každých 10 – 15 000 km.
Proč měnit: Motorový olej zachytává nečistoty, které vznikají při spalování a chodu motoru. Od kalů a sazí po drobné kovové částečky.
Tím také dochází k jeho opotřebení, postupnému ucpání a následnému omezení průtoku oleje motorem. To vede ke zvýšení tření, tedy i spotřeby a hluku, silnějšímu opotřebení motoru a jeho potenciálnímu selhání s možnými fatálními následky.
Více o motorovém oleji a olejovém filtru se dočtete v článku Základ zdravého motoru: pravidelná výměna oleje a filtrů
Vzduchový (sací) filtr
Kdy měnit: Zpravidla při výměně motorového oleje, případně jednou za rok nebo každých 15–20 000 km.
Pozor! Názory na interval se liší, jedno je však jasné: výměnu byste měli přizpůsobit prostředí, ve kterém se se svým vozidlem pohybujete. Vyšší prašnost = kratší interval.
Proč měnit: Vzduchový filtr má za úkol zabránit prachovým nečistotám vniknout do motoru. Kromě toho také chrání motor a olejovou náplň (proto se často mění v souvislostí s výměnou oleje a olejového filtru). Zanáší se v závislosti na tom, kde se s motorovým vozidlem pohybujete, nicméně i v relativně čistém prostředí dochází k jeho opotřebení přibližně po 15–20 000 km.
Opotřebovaný, neoriginální nebo špatně usazený vzduchový filtr může způsobit řadu problémů. Zkušený řidič je naštěstí schopný rozpoznat, že se s vozidlem “něco děje”. Zanesený vzduchový filtr může zvednout spotřebu až o 0,5 l / 100 km, snížit výkon, nebo způsobit hrubý chod auta na volnoběh.
Kabinový filtr
Kdy měnit: Většinou spolu se servisem klimatizace, případně s výměnou motorového oleje. Ideálně tedy jednou za rok nebo každých 20 000 km.
Pokud jste alergici, nebojte se jej vyměnit i dvakrát za rok, případně s každou dezinfekcí ozonem. Zvážit můžete také kabinový filtr s aktivním uhlím.
Proč měnit: Kabinový filtr zásadně ovlivňuje kvalitu vzduchu v kabině. Stará se nejen o komfort jízdy, při které eliminuje různé pachy, ale hlavně o vaše zdraví. Zabraňuje totiž vniku pylů, aerosolu a některých bakterií či virů dovnitř kabiny.
Naopak zanesený kabinovým filtr může přímo ohrožovat vaše zdraví . Časem nasbírané nečistoty vytvářejí ideální prostředí pro bujení plísní, roztočů a dokonce i bakterií a virů.
U řady automobilů se k němu hůře dostává a některé autoservisy proto jeho výměnu kvůli obtížnosti provedení zanedbávají. Nicméně vyčištěná, vydezinfikovaná a doplněná klimatizace je k ničemu se špinavým filtrem. Stejně tak naopak. Čistý filtr nesplní svůj účel, je-li klimatizační systém bez péče.
Více o kabinovém filtru a klimatizačním systému automobilu se dočtete v článku Těžký vzduch, horko a zápach? Čas na servis klimatizace!
Palivový filtr
Kdy vyměnit: Obecně každé dva až tři roky, případně každých 50 000 km. Mějte ale na paměti, že dieselové motory jsou citlivější. Nebojte se u nich zkrátit interval na každou druhou výměnu oleje, případně při podezření na nekvalitní naftu apod. …
Pozor! Interval, jak často měnit palivový filtr, je vždy proměnlivý v závislosti na typu automobilu a jeho stáří. Vhodné je řídit se manuálem. U některých motorových vozidel palivový filtr bohužel vyměnit nelze.
Proč měnit: Palivový filtr má na starosti čistotu pohonných hmot proudících do vstřikovacího systému. Zbavuje je všech pevných částic a předchází tak zanášení potrubí a vstřikovače. Na čisté a kvalitní palivo jsou obzvlášť citlivé zejména dieselové motory.
Pokud se palivový filtr zanese nebo opotřebuje, dostává motor málo paliva, případně se do něj dostává palivo znečištěné. Následkem je například pokles výkonu – v extrémních případech není možné ani nastartovat. Může také dojít k zásadnímu poškození vstřikovače, který nakonec začne kapat, což může mít za následek i díru v pístu.