Brzdy. Jak včas poznat, že (ne)fungují správně a kdy vyhledat servis?
Klíčová součást každého motorového vozidla – brzdy. Není třeba vysvětlovat, že bez ohledu na typ vozidla mají zásadní vliv na výsledek jakékoliv jízdy. Jak poznáte, že byste měli navštívit servis dříve, než ve standardním jednoročním intervalu?
Brzdový systém se skládá z řady komponentů, z nichž většina je spotřebním materiálem. Brzdy fungují na principu tření, kdy energii jedoucího auta přemění na teplo, které je nutné vyzářit do okolí.
Jsou na ně kladeny vysoké nároky, silně se opotřebovávají, na jejich životnost má vliv prostředí (zejména při venkovním parkování) a je nutné pravidelně je servisovat a opotřebované díly měnit. Kontrolu brzd provádějte jednou ročně, ideálně v profesionálním servisu. Nejčastěji budete měnit kotouče, destičky a brzdovou kapalinu.
Kotouče a destičky
Až na pár výjimek v případě levnějších a menších vozidel, drtivá většina moderních aut používá na všech kolech kotoučové brzdy. Přestože materiál závisí na typu vozidla a jeho určení (sportovní automobil, dostupný osobní automobil, limuzína, brzdění ve vysokých rychlostech, komfort posádky …), jsou kotouče nejčastěji litinové s vysokým obsahem uhlíku. U brzdových destiček platí to samé s rozdílem daleko širšího spektra používaných materiálů.
Jak jsme uvedli výše, brzdy fungují na principu tření. Jejich používáním tedy stoupá teplota. Když stoupne až příliš, brzdy ztrácí svou funkčnost (výjimkou jsou brzdy pro sportovní automobily, které jsou vyvíjeny jinak a za vysokých teplot fungují bezvadně).
Intenzivním používáním brzd, například ve vyšších rychlostech na dálnici, vzroste teplota kotoučů až na 250 °C, brzdových destiček až na 800 °C. Je tedy jasné, že při používání se jejich komponenty opotřebovávají a třecí materiál z jejich povrchu mizí. Poznáte jej snadno. Je to ta černá špína, která se usazuje na discích kol a jde tak špatně umýt.
Brzdové destičky se opotřebovávají více než kotouče. Za běžného provozu přibližně dva až třikrát. Při každoročním servisu brzd je proto možné vyměnit jen destičky, jsou-li kotouče stále dostatečně silné a rovné.
Brzdová kapalina
Brzdová kapalina se při používání brzd spotřebovává. Její úbytek je tedy běžný a není třeba jej řešit, pokud její hladina nedosahuje rysky minima (Pozor: pokud kapalina uniká bez ohledu na opotřebovávání brzd, je naopak potřeba situaci řešit okamžitě).
Brzdová kapalina je hygroskopická kapalina. Váže na sebe vodu. I v uzavřeném brzdovém systému. Čím více vody naváže, tím více degraduje. Mění fyzikální, a tedy i provozní vlastnosti. Vyšší obsah vody také dává vzniknout vnitřní korozi a přispívá k celkově špatnému stavu i činnosti systému a může dojít až k selhání při brzdění. K jejímu opotřebování tedy dochází především věkem.
Výměna brzdné kapaliny je důležitá nejen kvůli bezpečnosti, ale také kvůli zabránění poškození citlivých a drahých komponentů … interval výměny je minimálně co dva roky.
Stav hadice, posilovače a dalších komponentů
Brzdový systém nejsou jen kotouče, destičky a brzdová kapalina. Je to komplexní mechanismus, který zvláště u moderních aut zahrnuje také posilovač, rozvětvený systém hydrauliky, jednotku ABS a řadu dalších senzorů.
Bohužel opotřebení a zubu času podléhá vše. Problémem je zejména koroze (pozornost je věnovat především 15-20 let starým autům) i neopatrná jízda v terénu, kterou lze poškodit trubky brzd …
Kdy vážně uvažovat o servisu brzd?
Brzdy v současné době selžou málokdy. Jejich opotřebování však vyřešeno není a je nutné je pravidelně servisovat, ideálně jednou za rok. Základní kontrolu zvládnete i doma.
Kontrola brzd svépomocí
Kromě pravidelného servisu u profesionálů doporučujeme brzdy čas od času prohlédnout doma. Zkontrolovat dokážete postupující korozi, únik / správnou těsnost spojů nebo zda jsou kotouče dostatečně silné. Kontrolu provádějte pohledem, pomoct si můžete chytrým telefonem s fotoaparátem, díky kterému dokážete nahlédnout „za roh“.
Prakticky můžete vyzkoušet brzdy tak, že při vyšší rychlosti několikrát za sebou zpomalíte. Pokud budou kotouče nepravidelně opotřebované nebo na nich budou dokonce viditelné rýhy, destičky na ně netlačí rovnoměrně. Někde je problém a je třeba jej řešit.
Dále se soustřeďte na následující znaky. Nemusí být nutně projevem problému, ale mohou pomoct s jeho indikací a může se jednat o vhodný okamžik zvážení návštěvy profesionálního servisu:
- Nepříjemné hluky při brzdění jako skřípání, vrzání či kovové broušení mohou indikovat opotřebované nebo poškozené brzdové destičky.
- Delší brzdná dráha může mít na svědomí problém s brzdovou kapalinou nebo brzdovými destičkami.
- Třepání volantu nebo pedálu brzd může naznačovat opotřebení brzdových kotoučů.
- Příliš nízká hladina brzdové kapaliny je někdy znamením jejího úniku, nebo přílišného opotřebování brzdových destiček, kdy se kapalina začne používat k jejich dotlačení.
- Charakteristický zápach spáleniny indikuje přehřáté brzdy. To může způsobit příliš intenzivní brzdění, ale také například uvíznutí třmenů.
- Tuhý pedál, měkký pedál nebo pulzující pedál naznačuje problém s posilovačem, brzdnou kapalinou, netěsnosti hydraulickému systému, kdy se do něj dostal vzduch, nebo házivost brzdového kotouče či bubnu.
- Varovné kontrolky, kterými jsou vybavená moderní vozidla, jasně upozorňují na problém s brzdovým systémem. Jestli svítí, alou do servisu!
Jak kontrola systému probíhá a co zahrnuje?
Servis brzdového systému bývá standardní součástí pravidelného servisu automobilu. Profesionál zkontroluje jeho funkčnost a spolehlivost. Prověří destičky, čelisti, kotouče, možné závady na přívodech brzdové kapaliny, vadné pryžové části a navrhne případné opravy nebo výměnu komponentů.
Kompletní servis brzdového systému zahrnuje kontrolu:
- Hladiny a kvality brzdové kapaliny
- Opotřebení brzdových destiček
- Opotřebení brzdových kotoučů
- Správnou činnost parkovací brzdy
- Správnou činnost systému brzdových třmenů
- Bubnových brzd
- Základní počítačovou diagnostiku na speciálním zařízení
- Házivost brzdového kotouče
Na ceně záleží
U brzd platí více než kdekoliv jinde: čím vyšší kvalita, tím vyšší cena. Vše se totiž odvíjí od materiálu, zpracování atd. Levné brzdové komponenty obecně vykazují nižší životnost, komfort, odolnost a především účinnost. Je nutné častěji je měnit a k tomu platit i práci servisu. Levnějšími komponenty na brzdách prostě neušetříte.
Na druhou stranu je třeba dát si pozor na nejvyšší cenovou kategorii – sportovní brzdy. Mají lepší účinek? Jistě, mají. V podmínkách, do kterých jsou určené – za vysokých rychlostí a především teplot. Pro civilní styl jízdy jsou spíše nepoužitelné. Za průměrných rychlostí vykazují nižší účinek, komfort užívání, hlasitost …. Celkově jde v běžném automobilu za běžného provozu o dost mizerný zážitek.
Z uvedeného vyplývá: použijte na auto to, co tam od výrobce patří. Pokud možno, vyhněte se neoriginálním dílům.
Váháte se správnou funkcí vašich brzd?
Pokud jste nalezli některý z uvedených příznaků, případně váháte s funkčností svých brzd, neváhejte. Rádi vám pomůžeme. Do našich servisů v Opavě a v Kravařích se můžete objednat online. Postarají se o vás profesionálové s letitou praxí.