TPMS - kontrola tlaku v pneumatikách

TPMS je obecná zkratka pro kontrolu tlaku v pneumatikách (z angličtiny Tire Pressure Monitoring System). Tímto systémem jsou osobní auta povinně vybavena již od roku 2014 a to hlavně z důvodu bezpečnosti a ekologie. Nižší tlak v pneumatikách totiž vede k jejich vyššímu opotřebení a vyšší spotřebě paliva vozidla.

TPMS - kontrola tlaku v pneumatikách

Měření tlaku v pneumatikách

Existují v principu dva způsoby, jak monitorovat tlak v pneumatikách.

Přímé měření

Využívá speciálních ventilů se senzory, které jsou umístěny z vnitřní strany každého disku. Ty měří tlak uvnitř pneumatiky a výsledné hodnoty bezdrátově posílají do řídící jednotky vozu. Součástí každého takového ventilu je také malá baterie, která vše napájí a zpravidla se nedá vyměnit. To je v podstatě největší úskalí TPMS senzorů. Jelikož baterie vydrží mezi 5-7 lety, je třeba po uplynutí této doby koupit nový senzor, jehož cena může být až 2 500 korun. Sada letních a zimních kol se tak může vyšplhat ve výsledku poměrně vysoko. V naší síti prodejen si můžete celý ventil zakoupit již za 1 250 korun, a to včetně naprogramování.

Výhodou je především rychlost a přesnost měření a možnost zobrazit konkrétní hodnoty pro každé kolo zvlášť na palubní desce vozidla.

Nevýhodou kromě zmiňované ceny je také fakt, že po přezutí kol je nutné (u některých vozů) spárovat senzory s řídící jednotkou. Nevyhnete se tak návštěvě pneuservisu a zásahu technika.

Nepřímé měření

Tento způsob využívá hodnoty z čidel ABS a ESP, které neustále monitorují rychlost otáčení jednotlivých kol. Při poklesu tlaku pneumatika mírně zmenší svůj průměr a otáčí se tak rychleji než ostatní kola. Tuto změnu rychlosti jsou čidla schopny zaznamenat a zahlásit řidiči snížený tlak na daném kole.

Výhodou je finanční nenáročnost, jelikož nejsou zapotřebí extra senzory. Tím pádem odpadá také nutnost párování s řídící jednotkou. Stačí v palubním počítači resetovat měření. Toto by se správně mělo provádět po každé úpravě tlaku v pneu (nafoukání).

Nevýhodou je nepřímý způsob měření (nezjistíme hodnoty tlaku) a nižší rychlost měření.

Máte problém se systémem TPMS nebo senzory? Neváhejte se na nás obrátit – kontakt.

Ještě nemáte přezuto? Zarezervujete si termín a nechte si své auto přezout.